Profielfoto's NVWA
31 januari 2019

Interview met Alwijn over duurzaamheid

Alwijn ten Cate kan zich ontzettend boos maken over alle onzin in de klimaatdiscussie. We discussiëren en discussiëren maar, terwijl we gewoon moeten aanpakken. Hij bepleit daarom lokaal realisme, door gewoon daar een bijdrage leveren waar we dat kunnen.

Duurzaamheid belangrijk?

Allereerst natuurlijk vanwege de opwarming van de aarde. Klimaatverandering is echt. Het komt door mensen en we moeten er wat aan doen. Anders gaat het mis. Elke stap die we kunnen zetten in de richting van duurzame energieproductie, die moeten we ook zetten. Momenteel stijgt het aandeel duurzame energie wel, maar wekken we absoluut gezien ieder jaar méér grijze energie op. We moeten een tandje bijzetten: meer zonnepanelen leggen, windmolens neerzetten, slim omgaan met nieuwe technieken. Het gaat sowieso tientallen jaren duren. We kunnen niet op onze handen gaan zitten. Op korte termijn denk ik vooral dat we beter moeten gaan isoleren. Daar hebben we geen spannende wetenschap voor nodig. Dat kan nu al.

Probleem niet veel te groot?

Ja, maar als we niets doen verandert er ook niets. Dat het zo’n grote taak is, ontslaat ons niet van de plicht een begin te maken. Een beetje realisme hoort er wel bij. Op korte termijn kunnen we niet alles uit zon, wind of biomassa halen. Als we bijvoorbeeld alles uit wind zouden willen halen, hebben we zes keer de oppervlakte van de Noordzee nodig. Dat betekent ook dat we niet zo snel van het gas af moeten willen. Hoogleraar David Smeulders van de TU Eindhoven rekende voor dat als we nu meteen van het gas af gaan, we over moeten stappen op kolencentrales. En die zijn nog veel vervuilender. Het klinkt misschien raar, maar zolang we nog niet volledig duurzaam kunnen zijn, is gas verstoken zo ongeveer het verstandigste dat we voor het klimaat kunnen doen.

Alleen een taak voor Den Haag?

Nee, zeker niet! Goed isoleren, aardwarmte, zonnepanelen, windmolens, allemaal dingen waar we lokaal mee aan de slag gaan. Als bestuurslid bij Energie Gilze en Rijen (EGR) mag ik van dichtbij meemaken dat lokale initiatieven ontzettend kansrijk zijn. Mensen kloppen bijvoorbeeld bij ons aan omdat ze graag zonnepanelen op de daken willen. Ze kunnen zelfs aandelen in een lokaal te bouwen windmolen kopen. Maar ook buiten de EGR zijn er allerlei initiatieven. Lokale melkveehouder Jac van Poppel uit Molenschot maakt bijvoorbeeld prachtig gebruik van biovergisting. Daar heeft hij vorig jaar zelfs de duurzaamheidsprijs voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) mee gewonnen.

Wat wil jij concreet bereiken?

Binnen de raadscommissie ruimte in Gilze en Rijen wil ik me hard blijven maken voor lokale plannen: niet alleen voor vanzelfsprekende zaken als zonnepanelen en isolatie, maar ook voor initiatieven als die bij Van Poppel. Als ik gekozen word voor het waterschap Brabantse Delta, dan wil ik graag aan de slag met energiewinning bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) en met het stimuleren van aardwarmtegebruik. Daarnaast is er een prachtig initiatief om bioplastics te maken: we vangen het op uit het water en maken er nieuw plastic van. Scheelt een hoop olie én we voorkomen dat ons afval uit Gilze en Rijen bijdraagt aan de plasticsoep in de oceaan.

Mr. Alwijn ten Cate is als jurist verbonden aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), lid van het bestuur van Energie Gilze en Rijen, lid raadscommissie ruimte en kandidaat voor het waterschap Brabantse Delta.