06 november 2020

Pharmafilters bij Amphia en Bravis

CDA-fractielid Alwijn ten Cate geeft in dit artikel aan waarom het CDA afgelopen maand bij het Waterschap Brabantse Delta zich sterk heeft gemaakt om bij de bovengenoemde ziekenhuizen pharmafilters te realiseren.

Wat is een pharmafilter

In het afvalwater van ziekenhuizen zitten veel (multiresistente) bacteriën, virusdeeltjes en medicijnresten. Deze komen immers met de urine en ontlasting van patiënten in het ziekenhuis mee. Dit afvalwater gaat door het rioolstelsel soms meerdere kilometers naar de afvalwaterzuivering van het waterschap. Op deze zuivering wordt het water gezuiverd en daarna op het oppervlaktewater geloosd. Dit extra transport brengt een onnodig risico voor milieu en volksgezondheid met zich mee.

Een pharmafilter is een waterzuivering bij het ziekenhuis. De zuiveringsinstallatie ontdoet het afvalwater aan de bron van schadelijke stoffen voor mens, dier en milieu. Alle medicijnresten, contrastmiddelen, bacteriën en virusdeeltjes zijn dan uit het water gehaald. Dit water is zo zuiver dat je het als grijs water opnieuw kunt gebruiken of in de sloten in de omgeving kan lozen. Dit laatste is goed voor bestrijding van de droogte. Zes ziekenhuizen in Nederland, waaronder het Erasmus MC te Rotterdam, ZorgSaam te Terneuzen en het Reinier de Graaf in Delft, werken al met pharmafilters. Het Catharina ziekenhuis te Eindhoven is met de realisatie bezig.

Nu realiseren bij Amphia te Breda en het nieuwe Bravis te Roosendaal

Zeker in tijden van Corona is het duidelijk geworden dat we de verspreiding van bacteriën en virussen zoveel mogelijk moeten beperken. Multiresistentie is een groot en toenemend gezondheidsrisico en het afvalwater van ziekenhuizen heeft hierin een groot aandeel. Tevens becijferde het RIVM onlangs dat de hoeveelheden medicijnresten die in het milieu komen, veel hoger zijn dan verwacht. Een pharmafilter helpt daarbij deze problemen te voorkomen.

Het nieuwe Amphia ziekenhuis te Breda heeft van het waterschap, provincie en Brabant Water subsidie aangeboden gekregen voor het aanleggen hiervan. De pompputten zijn al gelegd maar de rest van de installatie is nog niet gerealiseerd. Daarom heeft het CDA in het Algemeen Bestuur van waterschap ertoe opgeroepen om ervoor te zorgen dat pharmafilters gerealiseerd moeten gaan worden. Mede dankzij de actie van het CDA in het waterschap gaat het waterschap er alles op zetten om het pharmafilter bij het Amphia alsnog te realiseren en dat bij het nieuwe Bravis ziekenhuis in Roosendaal dit filter er ook komt.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

Algemeen bestuurslid Waterschap Brabantse Delta namens CDA