05 november 2021

CDA Borger-Odoorn zet in op wegen en wonen voor starters

Het CDA in Borger-Odoorn zet zich al jaren in voor beter onderhoud van de plattelandswegen. Nu meer fracties dit hoog op de agenda hebben dienden we samen een motie in om extra middelen ter beschikking te stellen om het onderhoud van deze wegen een extra impuls te geven.

Raadslid Ankie Huijing: 'Circa 1/3 van onze wegen zijn plattelandswegen. Veel hiervan zijn in slechte tot zeer slechte staat.  Er is net genoeg geld om wat onderhoud te doen. We hopen met de extra middelen ook een kwaliteitslag te  maken.’

De motie is met ruime meerderheid aangenomen.

De motie van het CDA Borger-Odoorn voor het verruimen van de voorwaarden voor starters is unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Raadslid Margreet Wegman: ‘Een huis kopen is voor starters sowieso een probleem. Het woningaanbod is erg laag. Maar ook de prijzen zijn zo hoog dat het praktisch niet te doen is om een huis te kunnen kopen voor starters. Laat staan voor mensen met lagere inkomens. De starterslening zou juist voor die doelgroep uitkomst kunnen bieden. De huidige voorwaarden passen echter niet bij de huidige markt. Wat het CDA betreft koppelen we dit aan de grenzen van de NHG en verhogen we ook het bedrag. Het college heeft nu de opdracht om met het wensenlijstje met een voorstel te komen naar de raad voor 1 maart.