13 maart 2018

CDA schuift aan in de showroom van Autobedrijf Oving Buinen

‘Ondernemen in een dorp is bewuste keuze’

Hebben we elkaar wat te vertellen? is de eerste vraag die Albert Oving stelt aan fractievoorzitter Roelof Tuin. Tuin is daar van overtuigd. En al gauw komen de raakvlakken  boven tafel. Het lokaal inkoopbeleid van de gemeente, overlast van steenmarters en de doorontwikkeling van een bedrijf zijn genoeg aanknopingspunten.

In de gemeenteraad spraken we heel recent nog over het lokaal inkoopbeleid.  Dit is in de afgelopen raadsperiode, op verzoek van veel ondernemers, ten gunste van lokale ondernemers aangepast. Wethouder Trip beloofde dat lokaal uitbesteden nog verder wordt doorgevoerd. Zolang het past binnen de regelgeving. Oving herkent het. Inmiddels mag hij zaken doen met de gemeente. En ook van andere ondernemers hoort hij positieve geluiden over de gemeente als lokale partner. Roelof Tuin: ‘Goed om te horen. Zaak is dat we alle lokale ondernemers informeren over de mogelijkheden.’

‘Waar we last van hebben zijn de steenmarters’ geeft Carolien Oving aan. ‘Ze lopen ons hier over de voeten. In de omgeving zijn al meerdere kippen gesneuveld. De VVD kwam hier rond de vorige verkiezingen met een ‘hoge’ delegatie kijken. Maar de oplossing hebben ze ons nog niet verteld. Kunnen jullie wat betekenen?’  Tuin: ‘Als CDA hebben we te maken met dezelfde regelgeving. Vervelend want de schade door dit beschermde beest kan voor bedrijven behoorlijk oplopen. Er lopen onderzoeken maar daar is nog geen duidelijkheid over voor zover ons bekend.‘

Oving is bewust gevestigd in Buinen. Een lokaal autobedrijf vraagt andere vaardigheden van een ondernemer dan die op een autoboulevard. Albert Oving ‘Voor ons is ken je potentiële klant een belangrijk item.’ Oving is een echte netwerker en kijkt als ondernemer ook vooruit. ‘Daarbij heb ik de gemeente wel weer nodig. Ik vind het jammer dat ze op vragen van ondernemers zich niet wat meer verdiepen. Een onpersoonlijke brief roept alleen maar vragen op. Daarom zoek ik altijd persoonlijk contact en dan blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden en zijn er ook goede oplossingen.’