28 januari 2022

Energietransitie Ja. Energiearmoede Nee.

Hoe gaan we met ons allen van het gas af in Borger-Odoorn?

Uiterlijk in 2050 moeten we dat realiseren. Maar allemaal wachten tot 2050 is geen optie. Het kost veel tijd van onze vakmensen om al deze omzettingen te realiseren. Daarom kijkt de gemeente Borger-Odoorn naar wijken die met elkaar de handschoen oppakken. Waar energie zit. Het CDA Borger-Odoorn is daar blij mee. Geen dwang. Van energieke ideeën kunnen we leren met elkaar. In Valthe, Drouwen, 2e Exloërmond en Borger zijn initiatieven opgestart.
De vraag is wat is de beste oplossing voor jouw wijk en voor jouw woning? Het college heeft dat verkend. De bevindingen schreef de gemeente op in een document. De warmtevisie. Zodat jij als inwoner een beeld hebt wat de mogelijkheden zijn voor jouw wijk of woning. Dat hangt af van leeftijd van je huis en hoe je wijk is gesitueerd.

Maar misschien voor jouw nog wel een belangrijkere vraag. Wie gaat dat betalen? Niet iedereen heeft een budget beschikbaar voor bijvoorbeeld warmtepompen, isolatie of zonnepanelen. Het CDA Borger-Odoorn vindt het belangrijk dat de transitie voor iedereen betaalbaar wordt. Daarom hebben we als raad de vraag voorgelegd aan het college om met instrumenten te komen die de transitie mogelijk maken voor iedereen. Bij voorkeur starten we dan met initiatieven die het energieverbruik laten afnemen. Goed isoleren bijvoorbeeld.

Heb jij ideeën om deze transitie mogelijk te maken voor iedereen? Deel ze met ons via [email protected] of stuur ons een bericht via Facebook.

Margreet Wegman

#isolatieoffensief #warmtevisie #energiearmoede #energietransitie