25 september 2020

Koninklijke onderscheiding bij afscheid voor CDA fractievoorzitter Roelof Tuin

Veel waardering voor vertrekkend raadslid Borger-Odoorn

Bij het officiële afscheid in de raadvergadering van 24 september werd Roelof Tuin (CDA) onderscheiden met een koninklijke onderscheiding, lid in de orde van oranje Nassau. Meer dan 14 jaar heeft hij zich verdienstelijk gemaakt in de raad  van de gemeente Borger-Odoorn. Hiervan was hij 10 jaar fractievoorzitter.

In de afscheidspeeches werd hij geroemd om zijn dossierkennis en zijn politieke vaardigheden. Zijn opvolger Ankie Huijing noemde  Tuin een voorbeeld die de gave had zijn woordvoering kort maar krachtig en altijd op hoofdlijnen te voeren.  Scherp op de inhoud maar met respect voor de ander. In het gemeentehuis waren ‘de Roelof Tuintjes’ beducht. Menig ambtenaar vreesde dat Tuin in de stukken een fout ontdekte.

Tuin genoot zichtbaar van de politiek. Met uitslag van de poll over de PMD container zorgde hij voor een echte CDA-motie.  Als agrariër ging het gemeentelijk groen hem na aan het hart. Zijn collega raadsleden waren vooral onder de indruk van zijn kennis op het gebied van gemeentefinanciën. Hij hield het huishoudboekje van de gemeente kritisch in de gaten.