06 januari 2020

Grensoverschrijdend zij aan zij

Het is belangrijk om in deze tijd, waarin de democratie onder druk staat, over de sociale en culturele grenzen heen op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke waarden, ze te herkennen en ze samen te versterken. Sinds 1993 doen al ruim 500 jongeren dit tijdens het ‘Young Leaders’ project, georganiseerd door de Eduardo Frei Stichting van het CDA, in samenwerking met het Robert Schuman Instituut van de Europese Volkspartij.

Politieke talenten uit verschillende landen, grenzend aan de Europese Unie, komen samen tijdens drie trainingsweken waarin zij nadenken over de basisprincipes van een democratie, internationale relaties- en veiligheid, economie en sociale voorzieningen. De focus ligt hierbij op de gedeelde christen democratische waarden, en hoe deze concreet verwerkt kunnen worden in beleid en besluitvorming.

In dit project wordt bewust geïnvesteerd in de jongeren op de lange termijn. Dit werpt zijn vruchten af. We horen succesverhalen van alumni studenten die een ministerpost weten te bemachtigen, Europarlementariër worden of lid worden van een regionaal of nationaal parlement. Michal Szczerba, bijvoorbeeld, die de Young Leaders trainingen in 2000 - 2001 volgde, voordat Polen lid werd van de EU. Vandaag de dag is Szczerba al ruim 12 jaar lid van het Poolse parlement, namens de liberaal-conservatieve Platforma Obywatelska, de partij van Donald Tusk.

Trainer Jan Mulder is al jaren betrokken bij het Young Leaders project. De gedrevenheid van de jongeren geeft hem veel hoop. ‘Ik geef de trainingen altijd met veel passie, passie die je ook terug krijgt uit de groep. Je gaat met elkaar de discussie aan, vaak met meningen die recht tegenover elkaar staan, maar uiteindelijk kom je toch dichter bij elkaar.’ En dat is precies waar dit project uiteindelijk om gaat. De discussie aangaan, maar uiteindelijk de verbinding opzoeken. Grensoverschrijdend zij aan zij staan.

De EFS werd opgericht na de val van het IJzeren Gordijn met als doel om de democratie en het christendemocratisch gedachtegoed te bevorderen in de landen ten oosten van het Gordijn. Inmiddels geeft de EFS al bijna 30 jaar trainingen met dit doel en zijn de activiteiten verder uitgebreid naar de Caucasus, de Balkan en de Arabische Regio. De EFS beschikt over een poule van ruim 70 vrijwillige trainers, dit zijn CDA’ers met politieke ervaring op lokaal, provinciaal, nationaal of Europees niveau.