15 maart 2017

CDA: Duitse tol is nog steeds discriminerend

Het CDA is verheugd dat het Europees Parlement zich vandaag in grote meerderheid heeft uitgesproken tegen de invoering van de Duitse wegentol. De Duitse tol discrimineert op basis van nationaliteit en is een ernstige belemmering voor de vrije Europese vervoersruimte, staat in de aangenomen resolutie. “De Europese Commissie moet nu doorpakken en de bezwaarprocedure tegen deze wet weer opstarten”, aldus mede-initiatiefnemers van de resolutie Wim van de Camp en Jeroen Lenaers.

De CDA’ers hebben al meerdere keren Europees CommissarisVioleta Bulc aangesproken over de discriminerende plannen. Met deze resolutie hoopt het CDA de invoering van de huidige tolwetgeving te voorkomen. “We willen niet wachten tot een Europese rechter over een paar jaar de wet naar de prullenbak verwijst, voorkomen is beter dan genezen,” aldus Van de Camp en Lenaers.

Wim van de Camp: “Buitenlandse weggebruikers betalen de tekorten in de Duitse wegenbelasting. Alleen schonere Duitse auto’s profiteren van een verlaagde wegenbelasting. Daarnaast gaat het nog eens veel meer kosten dan dat het opbrengt”.

“De tol raakt de mensen en bedrijven in de grensregio’s hard. Mensen in die regio’s verplaatsen zich intensief over de grens om te wonen en te werken. Het Duitse wetsvoorstel is strijdig met het idee van een Europese interne markt,” aldus de Limburger Lenaers.

De Duitse Eerste Kamer, de Bondsraad, heeft zich afgelopen week ook al kritisch uitgesproken tegen de voorstellen en pleit voor een uitzondering voor de grensregio’s. Daarnaast heeft de juridische dienst van de Bondsdag gesteld dat de plannen indruisen tegen Europese regels.