29 maart 2017

CDA: Brexit vraagt om verantwoordelijkheidszin van beide kanten

De langverwachte mededeling van het Verenigd Koninkrijk om artikel 50 in te roepen is een "betreurenswaardig moment" in de Europese geschiedenis, aldus CDA-delegatieleider Esther de Lange.

"Nederland verliest een belangrijke partner, waar we het in Europese onderhandelingen vaak mee eens waren, als het gaat om de interne markt en een doelmatige Europese begroting. Deze breuk leidt ook af van de grote uitdagingen van deze tijd, zoals onze concurrentiekracht, veiligheid en het werken aan een gezonde financiële sector."

Met het inroepen van artikel 50 zetten de Britten een stap in het onbekende. "Er moet nu een fatsoenlijke vertrekregeling worden uit onderhandeld, die recht doet aan onze wederzijdse belangen en beloftes. Dat vraagt om verantwoordelijkheidszin aan beide kanten.
De EU mag zich niet wraakzuchtig opstellen, maar moet wel waken over de belangen van de 27 lidstaten," aldus De Lange.

"Britse pogingen tot 'verdeel en heers' moeten worden weerstaan. Het mag geen moddergevecht worden. Daar zullen burgers en bedrijven alleen maar de dupe van worden. De meer dan 3 miljoen EU-burgers die in het VK wonen, waaronder zo'n 73 duizend Nederlanders, mogen niet in onzekerheid terecht komen”, aldus De Lange.