05 april 2017

CDA: hoofd koel houden tijdens Brexit onderhandelingen

Het Europees Parlement heeft vandaag de eerste stap gezet in de onderhandelingen over het Britse vertrek uit de unie. In een resolutie, die met grote meerderheid is aangenomen, legt het Europees Parlement zijn prioriteiten voor die onderhandelingen vast. Volgens CDA-delegatieleider Esther de Lange wordt het een grote uitdagingen voor beide partijen het hoofd koel te houden. “De oorlogstaal rond Gibraltar laat zien hoe snel het gesprek een ruzie kan worden. We hebben echt veel belangrijkere zaken aan ons hoofd om ons nu een vechtscheiding te kunnen permitteren.”

In de onderhandelingen zal het van groot belang zijn de Europese rijen te sluiten. De Lange: “De verleiding zal groot zijn uitsluitend onze eigen belangen te behartigen. Als we het VK de kans geven ons op die manier uit elkaar te spelen, betalen uiteindelijk onze burgers en bedrijven de prijs. Met de 26 andere lidstaten moeten we daarom vasthouden aan gezamenlijke standpunten over de volgtijdelijkheid en de prioriteiten van de onderhandelingen. De - zeer terechte - Nederlandse prioriteiten en belangen moeten op het netvlies van de Europese onderhandelaar staan.”

Een koel hoofd wil echter niet zeggen dat Europa zelf geen werk te doen heeft. De Lange: "Voor ons moet artikel 50 ook het startschot betekenen voor het hervormen van Europa, zodat wij haar beter en sterker kunnen doorgeven aan volgende generaties.”