13 mei 2014

Brief van Esther

Beste kiezer,

In de afgelopen vier weken heb ik een provincietour gemaakt door heel Nederland; van het zuidelijkste puntje in Limburg tot Delfzijl in het noorden van Groningen. Met de andere kandidaten op de lijst hebben we gesproken met kiezers, ondernemers, boeren, studenten en bejaarden, over hun beeld en hun verwachtingen van Europa. Die gesprekken hebben mij nog meer overtuigd van ons eigen verhaal ‘voor Nederland, in Europa’.

Veel mensen snappen dat Nederland als exportland niet kan zonder een open blik naar buiten. Ondernemers kennen de voordelen van de Europese interne markt en één gemeenschappelijke munt. En de crisis in Oekraïne laat zien dat vrede en veiligheid in ons deel van de wereld nooit vanzelfsprekend is. Dat zijn allemaal overtuigende redenen om te kiezen vóór Europa!

Maar tegelijkertijd heeft de crisis het vertrouwen in de Europese samenwerking flink aangetast. De Unie was te snel gegroeid en de verschillen tussen de lidstaten zijn te groot. Brussel kon de belofte van zekerheid en welvaart niet waar maken, omdat landen als Griekenland en Cyprus zich niet aan de afspraken hielden en banken te grote risico’s namen met uw en mijn spaargeld. Van die fouten moeten we leren.

Nu de crisis over haar hoogtepunt heen lijkt, moeten we doorpakken. Daarom kiest het CDA met een duidelijke boodschap ‘voor Nederland, in Europa’. Wij willen het vertrouwen herstellen door Europa weer slagvaardig te maken waar het nodig is en kleiner op zaken die lidstaten zelf kunnen regelen. Hoe we dat gaan doen staat in het Europa essay dat ik samen met Sybrand Buma en Ben Knapen heb geschreven. U kunt dat hier lezen.

Voor de laatste dagen van de campagne vraag ik u om mij en de andere CDA kandidaten te steunen door op 22 mei met elkaar te gaan stemmen, Voor Nederland in Europa, Voor onze banen, Voor onze economie en Voor onze veiligheid.

Samen kunnen we meer!

Met veel groeten,