09 december 2015

CDA: betaalde digitale diensten in heel Europa toegankelijk maken

De Europese Commissie presenteert vandaag een wetsvoorstel dat betaalde online diensten in heel Europa toegankelijk moet maken voor de consument. Veel diensten zoals films, sportevenementen, muziek of spelletjes zijn nu niet meer toegankelijk als je het land uitgaat.
CDA-woordvoerder interne markt in het Europees Parlement Lambert van Nistelrooij: "Als je er thuis voor betaald hebt waarom kun je er dan niet meer bij als je het land uit bent? Dat is in deze tijd niet meer uit te leggen. Het lijkt nu makkelijker om je favoriete fles wijn de grens over te krijgen dan een digitale film of voetbalwedstrijd. Daar moet verandering in komen!"

Het voorstel zorgt voor dezelfde regels voor gekochte diensten in heel Europa. "Het wordt tijd de consument de voordelen van het internet volledig te laten benutten. Daarvoor moeten we grenzen slechten die nu nog bestaan, zoals het blokkeren van betaalde diensten op basis van iemands verblijfplaats, het zogenaamde geoblocking. Hier moet een einde aan komen. Uitgangspunt moet zijn dat een consument waar hij zich ook bevindt in Europa, op vakantie of tijdens een langer verblijf in het buitenland, gewoon moet kunnen genieten van zijn of haar digitale Tv-programma's, films en muziek."