20 maart 2014

CDA blij met akkoord over aanpak noodlijdende banken

Noodlijdende banken in Europa kunnen voortaan sneller en effectiever ontmanteld of geherstructureerd worden. Een akkoord daarover is donderdagochtend vroeg na 16 uur onderhandelen bereikt tussen het Europees Parlement en de EU-landen.

"Dit is zeer goed voor het herstel van vertrouwen in de banken in Europa. Dat zal ook de kredietverlening aan onze bedrijven en particulieren een steun rug geven", zegt mede-onderhandelaar Corien Wortmann, CDA Europarlementslid.

Dankzij de inzet van Wortmann en het Europees Parlement is de procedure verkort: "Probleembanken moeten binnen één weekend worden aangepakt. Dat is een groot pluspunt van dit akkoord. We zagen immers bij de Cypriotische banken een jaar geleden dat het gepolder over een oplossing leidde tot een duurder prijskaartje."

In plaats van de belastingbetaler gaan voortaan investeerders betalen voor noodlijdende banken. Onnodige politieke inmenging is sterk teruggedrongen. "Daarmee zorgen we ervoor dat banken in heel Europa op dezelfde manier behandeld worden, ongeacht in welk land ze zijn gevestigd. Dat is een garantie dat pijnlijke maar nodige maatregelen echt van de grond komen. Veel eerlijker dus."