27 oktober 2015

CDA blij met betere bescherming doe-het-zelf reiziger

Het CDA in het Europees Parlement is blij met de nieuwe regels die het Europees Parlement vandaag goedkeurde voor online zelf samengestelde pakketreizen. Lambert van Nistelrooij, woordvoerder Interne Markt en Consumentenbescherming: "In een tijd waarin steeds meer mensen zelf hun reizen plannen is het van groot belang dat deze doe-het-zelf reizigers nu net zo beschermd worden als reizigers die via een reisbureau boeken."

Wanneer een consument een vliegticket boekt op de website van een luchtvaartmaatschappij en vervolgens binnen 24 uur ook een kamer in een hotel reserveert via een link op de website van de luchtvaartmaatschappij naar een aanbieder van hotelkamers, wordt dit gezien als een pakketreis. "Het Europees Parlement stond erop dat zogenaamde 'doorklik aankopen' ook onder de definitie van pakketreizen zouden vallen. Immers, bij de koop van een online vliegticket kan vaak ook een hotel of huurauto geboekt worden. Ook deze aankopen zijn dus nu beschermd."

Naast de bescherming in het geval van faillissementen van aanbieders krijgen consumenten  tevens het recht van de reis af te zien als de prijs ervan achteraf met meer dan 8% toeneemt. Bovendien krijgen consumenten tot drie hotelovernachtingen vergoed in het geval dat zij door onvoorziene en onvermijdbare omstandigheden zoals natuurrampen of terrorisme niet op tijd naar huis kunnen reizen. Tevens dienen aanbieders consumenten te wijzen op hun rechten wanneer ze een pakketreis boeken.

Toch zijn er ook punten van zorg. Van Nistelrooij: " Bij de technische uitwerking van deze regels moeten we er voor zorgen dat de administratieve en financiële belasting tot een minimum wordt beperkt. Vooral voor het Midden- en Klein Bedrijf is dit erg belangrijk."