03 april 2014

CDA: Eindelijk: mobiel bellen en internetten in Europa zonder extra kosten!

Een groot voordeel voor alle reizende Nederlanders: mobiel bellen en internetten in de EU tegen dezelfde prijs als in Nederland. Het Europarlement heeft donderdag de zogeheten roamingkosten per eind volgend jaar afgeschaft. Tevens is netneutraliteit nu ook in Europa net zo goed geregeld als in Nederland.

"Hier zie je waar Europa goed voor is!", vindt Lambert van Nistelrooij, CDA-Europarlementslid. "Dit had Nederland nooit in z'n eentje kunnen regelen. Eindelijk een einde aan de torenhoge rekeningen voor mobiel bellen en internetten na afloop van een buitenlandse reis. En het op het internet voorrang kopen door grote bedrijven met veel geld ten koste van startups en innovatie is voorkomen."

Het parlement verbood donderdag ook heffingen op internetdiensten zoals WhatsApp. Sommige telecombedrijven wilden zulke heffingen, om hun winst te vergroten. Nu zijn Nederland en Slovenië de enige EU-landen die zulke neutraliteit wettelijk hebben vastgelegd. Het principe van netneutraliteit gaat nu dus in heel Europa gelden. In Nederland was het voormalig minister van Economische Zaken, Maxime Verhagen (CDA), die dit opnam in de wet.

"Een mooie overwinning voor Nederland in Europa", vindt Van Nistelrooij. "Dit verzekert dat alle internetdiensten van YouTube tot de kleinste webwinkels ook in Nederland goed bereikbaar blijven, dat we onze Nederlandse Telecomwet niet hoeven aan te passen. Vrij baan voor innovatie op het web dus, gelukkig. Hiermee verbeteren we tevens de werking  van de interne markt op het internet. Goed voor groei en banen".