15 maart 2016

CDA: prijzen grensoverschrijdende pakketbezorging omlaag

De Europese Commissie komt eind mei van dit jaar met maatregelen om de kosten voor grensoverschrijdende pakketbezorging in Europa omlaag te brengen. Lambert van Nistelrooij, woordvoerder Interne Markt en Consumentenbescherming, kreeg deze toezegging vanochtend tijdens een vergadering van de Commissie Interne Markt en Consumentenbescherming (IMCO) van het Europees Parlement.

"Wij willen vaart maken met deze voorstellen omdat de prijzen voor grensoverschrijdende pakketbezorging consumenten en bedrijven nu onnodig op kosten jagen. Het versturen van een postpakket van zes kilo van Nederland naar Duitsland of van Nederland naar België kost bijvoorbeeld 25 euro, terwijl het versturen van een soortgelijk pakket binnen Nederland slechts 6,95 euro kost. Dat is een prijsverschil van 260%; in mijn ogen niet te rechtvaardigen. Ik ben blij dat de Europese Commissie mij vandaag heeft bevestigd met maatregelen te komen, als deel van het 'Digital Single Market E-Commerce package'", aldus Van Nistelrooij.

De kosten voor pakketbezorging zijn een doorn in het oog voor consumenten en de groeiende e-commerce markt in Nederland en Europa. Van Nistelrooij: "Deze prijzen zijn geen afspiegeling van de kosten die daadwerkelijk gemaakt worden. Ook de verschillen in afstand of arbeidskosten rechtvaardigen deze prijzen niet. Een vreemde zaak: we hebben toch een Europese interne markt? Eerder heeft Europa ook succesvol de torenhoge kosten voor grensoverschrijdend mobiel bellen (roaming) aangepakt. Steeds meer consumenten maken gebruik van het internet als platform om aankopen te doen. De EU moet ervoor zorgen dat internationaal pakketten versturen en online shoppen ook buiten Nederland tegen eerlijke prijzen mogelijk is."

Een vergelijkbare aanpak is volgens hem nodig voor de pakketmarkt. "Postbedrijven mogen hun positie niet misbruiken om onredelijke prijzen te vragen voor een basisdienst. Zonder efficiënte en betaalbare Europese pakketbezorging laten we kansen liggen op het gebied van economische groei en werkgelegenheid in Nederland en Europa. Europa moet inzetten op meer concurrentie, transparantie en een gelijk speelveld voor bezorgbedrijven", aldus Van Nistelrooij.