13 april 2016

CDA: Voorbereiden op Zika in Europa

De EU moet zich beter voorbereiden op de komst van het Zika-virus naar Europa. Vandaag nam het Europees Parlement met grote meerderheid een resolutie aan die daar toe oproept.

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is een van de initiatiefnemers van de resolutie. "Vooral in de zomermaanden is de kans groot dat toeristen, reizigers en vrachtvervoer het virus meenemen naar Europa. En zeker nu er meer bewijs is voor een oorzakelijk verband tussen het Zika-virus, microcefalie en het syndroom van Guillain-Barré moet de EU goed voorbereid zijn om risicogroepen te beschermen. Daarvoor moet nog veel gebeuren! Daarom pleit het Europees Parlement dan ook eensgezind voor meer ambitie van de EU en de lidstaten in deze," aldus Schreijer-Pierik. Microcefalie is een zeer gevaarlijke aandoening die de hersenenontwikkeling van baby´s belemmert.

Zij pleit voor meer fondsen voor en spoedonderzoek naar vaccins tegen het virus en meer actie van de EU om te voorkomen dat het virus naar Europa komt.

Zwangere vrouwen en andere patiënten moeten wereldwijd hulp krijgen tegen dit virus, benadrukt Schreijer-Pierik. "Meer onderzoek en laboratoriumcapaciteit zijn nodig om het virus wereldwijd te bestrijden. We willen ook meer rigoureuze desinfectie van vracht, vrachtvervoerders en vliegtuigcabines uit reeds besmette landen. Bovendien moeten meer modderpoelen en andere muggenhaarden nabij bewoning preventief worden drooggelegd waar besmette muggen hun eieren leggen."

Er is immers maar één besmette mug nodig om het Zika-virus ook te verspreiden in Europa. "Het is onze morele plicht om alles te doen om onze burgers te beschermen tegen het virus, in de eerste plaats de risicogroepen als zwangere vrouwen en ouderen. Uit het EU-ontwikkelingsbudget moet daarnaast ook geld naar preventie en toegankelijke gezondheidszorg in getroffen landen in Zuid-Amerika." De Europese Commissie trok onlangs 10 miljoen euro uit voor onderzoek. Annie Schreijer bepleitte echter met succes meer Europese financiële middelen en extra voorzorgsmaatregelen.

De zogeheten tijgermug die het virus kan overbrengen, komt 's zomers ook voor in Zuid-Europa.