01 april 2014

CDA: welk Europa willen we?

Nederland kan niet zonder Europa. We hebben Europa nodig voor onze economie, welvaart, vrede en stabiliteit. Maar Europa moet zich niet bemoeien met zaken die de lidstaten het beste zelf op kunnen lossen. Ook moeten we kritisch blijven kijken naar zaken die beter kunnen. Dat was de kernboodschap van het CDA tijdens een debat over de Staat van de Unie. Pieter Omtzigt sprak daarbij als Tweede Kamerlid van het CDA, Esther de Lange als Lid van het Europees Parlement en CDA lijstrekker voor de Europese verkiezingen van 22 mei.

Afspraken controleren
Volgens Omtzigt maken we veel afspraken en goede voornemens in de EU, maar controleren we veel te weinig of er iets van terecht komt. “In Nederland gaan momenteel veel rijkstaken gaan naar de gemeentes, zoals de WMO en de participatiewet. In Europa heeft de regering het ook op de kaart gezet. Wat was daarvan het resultaat? Welke beleidsterreinen zijn door het ingrijpen van Nederland het afgelopen jaar nu echt naar de lidstaten terug gegaan en welke terreinen staan op de nominatie?” Het CDA stelde concreet voor dat nationale parlementen gezamenlijk het recht krijgen om met een rode kaart bestaande EU wetgeving in te trekken, zodat de EU ook gedwongen kan worden om beleidsterreinen terug te geven.

Europese Rekenkamer
Omtzigt stond ook stil bij het jaarverslag van de Europese Rekenkamer. “Sinds jaar en dag krijgt het jaarverslag geen goedkeuring. Een bedrijf zou allang gesloten zijn als dit jaar in, jaar uit zou gebeuren. Welke concrete stappen worden nu genomen in de Lidstaten om binnen twee jaar een goedkeurende verklaring te hebben?”

Welk Europa kiezen we?
Volgens Esther de Lange wordt het Europadebat in Nederland sinds jaar en dag gekaapt door blinde voorstanders en Eurofobe tegenstanders. Voor de een kan het hoofdkantoor van hun partij niet snel genoeg naar Brussel verhuizen, voor de ander kunnen de Europese instellingen niet snel genoeg ontmanteld worden. “De burger heeft het nakijken, niemand begrijpt er meer wat van. De werkelijke vraag die beantwoord moet worden is niet of we blind voor of tegen zijn, maar welk Europa we willen.”

Kijken naar de Belgen
België en Denemarken hanteren strengere regels dan Nederland bij inschrijving van mensen uit andere Lidstaten. Nederland heeft dat veel slechter op orde. Wat het CDA betreft kan Nederland onmiddellijk België copiëren door EU burgers die zich in hier willen vestigen thuis te laten bezoeken door de politie om spookinschrijvingen te voorkomen. Ook kan Nederland voorwaarden stellen zoals het hebben van een inkomen of een bepaald vermogen. Helaas wees het kabinet een CDA-motie om dit te gaan doen resoluut af.

Turkije
De situatie in Turkije is snel aan het verslechteren op het gebied van mensenrechten: talloze militairen, leden van de rechtelijke macht en journalisten worden overgeplaatst, uit hun ambt gezet of ontvangen lange gevangenisstraffen. Verder worden de sociale media gesloten. Voor het CDA betekent dit: nu de onderhandelingen met Turkije opschorten en een ander vorm van samenwerking voorstellen dan het Lidmaatschap van de Europese Unie.