10 oktober 2014

CDA wil ebola-controles op alle vliegvelden EU

Alle vliegtuigpassagiers uit risicolanden moeten een ebola-test krijgen bij aankomst in Europa. Dat bepleit Annie Schreijer-Pierik , CDA-Europarlementslid.

Luchtvaartmaatschappijen beoordelen nu dagelijks zelf of er preventief moet worden gecontroleerd, dit doen zij in nauwe samenwerking met de EU en andere betrokken organisaties. Het gaat om directe vluchten uit landen met een hoog risico op ebola (Sierra Leone, Liberia en Guinee). In deze landen zijn al circa 4000 mensen overleden door het virus, dat wordt overgedragen door lichamelijk contact.

"Europa zou het voorbeeld van de VS moeten volgen en controles inzetten op eigen vliegvelden. De extra nationale controle is natuurlijk niet waterdicht, maar alle beetjes helpen", zegt Schreijer, lid van de commissie Milieu & Gezondheid in het Europees Parlement. "Snelle controles helpen voorkomen dat het virus zich verspreidt in Europa. De preventieve controles zijn een stap in de goede richting, maar ook binnen Europa is waakzaamheid geboden."

Annie Schreijer zal daarom vervolgvragen stellen aan de Europese Commissie hierover.

Schreijer is bovendien verheugd dat de Europese Commissie extra geld heeft vrijgemaakt om de ontwikkeling van een vaccin tegen het virus te versnellen. Dat heeft inmiddels geresulteerd in een vaccin, ontwikkeld door een Britse universiteit dat binnenkort op de markt kan worden gebracht. De Nederlandse minister Schippers heeft al aangegeven dit vaccin te willen inslaan.

Annie Schreijer was deze zomer het eerste Europarlementslid  dat de noodklok luidde over de gevaren van de ebola-epidemie voor Europa. Sindsdien is de problematiek steeds ernstiger geworden, zoals te zien valt aan derecente ebola-besmettingen in Spanje en Macedonië. Schreijer blijft de Europese Commissie kritisch volgen en bevragen op de aanpak. "We moeten zorgen dat iedereen zich bewust blijft van de ernst en urgentie van het probleem."