10 november 2022

CDA zoekt Europese steun voor Overijsselse EuregioRail Zwolle - Münster

Het CDA wil dat de grensoverschrijdende treinverbinding Zwolle - Enschede – Münster onderdeel wordt van een Europees spoornetwerk. Daardoor zou er makkelijker geld vrijkomen om nu echt werk te maken van de 'EuregioRail' tussen Overijssel en Duitsland. Deze week buigt het Europees Parlement zich over het 'trans-Europese vervoersnetwerk'. Het doel van dit netwerk is om alle Europese regio’s met elkaar te verbinden en belemmeringen voor (trein)verkeer weg te nemen. CDA-Europarlementariërs Annie Schreijer-Pierik en Tom Berendsen willen de Overijsselse Euregiorail hier ook in opnemen. Samen met enkele collega's hebben zij dit voorstel ingediend.

Tom Berendsen: "De verbinding Zwolle - Enschede - Münster is de ontbrekende schakel in een directe treinverbinding met onze Oosterburen. Opname in het Europese netwerk biedt perspectief voor belangrijke investeringen - mede uit Europa - op dit traject, zoals het wegnemen van stootblokken bij Enschede en het elektrificeren van het spoor tussen Enschede en Munster.

En dat is hard nodig want Overijssel heeft Europa veel te bieden met zijn innovatieve en kennisgerichte regio’s. Denk aan de geavanceerde batterijtechnologie, waarop de universiteiten van Twente en Münster samenwerken. Om deze kennisuitwisseling en samenwerking in strategische sectoren en waardeketens vorm te geven, heb je goede grensoverschrijdende verbindingen nodig."

Annie Schreijer-Pierik: “Met deze aanpassing van het spoor maken we onze provincie veel beter bereikbaar vanuit zowel Amsterdam als Berlijn. Bovendien levert het een forse tijdwinst op voor alle reizigers tussen Zwolle, Enschede en Munster. Duitsland ligt om de hoek, maar als je de trein pakt voelt het soms ver weg. Deze verbinding moet beter. Mooi dat we met het CDA in Europa gezamenlijk deze trein trekken.”

Als het voorstel in het Europees Parlement wordt aangenomen, buigen de regeringen van de lidstaten zich ook nog over de plannen. Het zal dus nog even duren voordat bekend wordt of de EuregioRail definitief in het netwerk wordt opgenomen. Berendsen: "Het CDA blijft hier bovenop zitten."