15 december 2021

Jeroen Lenaers (CDA): nieuwe regels voor sterkere Schengenzone hoogtijd

Vandaag presenteerde de Europese Commissie een aantal voorstellen om de Schengenzone te versterken. Jeroen Lenaers (CDA): "De pandemie en recente hybride aanvallen op onze buitengrenzen, bijvoorbeeld bij Belarus, hebben de Schengen-zone zwaar onder druk gezet. Het was hoogtijd voor de Commissie om in actie te komen om de essentie van Schengen te garanderen: reizen zonder grenscontroles binnen het blok en effectieve grensbewaking aan onze buitengrenzen."

"Er kan straks ook effectiever worden gehandeld bij gezondheidscrises. Het sluiten van binnengrenzen, zoals in het begin van de pandemie een tijdlang het geval was, moeten we te allen tijden proberen te voorkomen. Bovendien gaan deze plannen helpen om mensenhandel tegen te gaan en in zekere mate ook om ongeoorloofde verplaatsingen aan te pakken. Maar hier had het CDA nog meer ambitie willen zien. Het gebeurt nu nog te vaak dat mensen uit het toezicht ontsnappen en zich illegaal binnen de EU verplaatsen om bijvoorbeeld in Nederland asiel aan te vragen."