Esther de Lange
14 december 2022

Esther de Lange (CDA): Inflation Reduction Act vereist Europees antwoord

Amerikaanse bedrijven kunnen de komende tien jaar rekenen op 369 miljard dollar aan subsidies om te vergroenen. Met de zogenaamde 'Inflation Reduction Act' geeft de VS miljarden staatssteun om zelf elektrische auto’s, batterijen, hernieuwbare energie en groene waterstof te produceren. Esther de Lange luidt de noodklok: “Dit moet een wake-upcall zijn voor Europa. Met deze gigantische belastingkortingen, creëert de VS een ongelijk speelveld. We moeten voorkomen dat Europese industrie wegtrekt naar de VS, anders staan miljoenen Europese banen op het spel.”

De Lange verwelkomt dan ook de ideeën die Commissievoorzitter Von der Leyen vandaag presenteerde om de EU-staatssteunregels te versoepelen: “Dit is een belangrijke eerste stap om meer ‘Made in Europe’ mogelijk te maken. Maar we zouden nog veel meer moeten doen om Europese bedrijven concurrerend te houden. Tegelijkertijd is er al veel geld beschikbaar in bestaande Europese fondsen. Laten we geld dat daaruit overblijft investeren in grensoverschrijdende infrastructuur voor strategische sectoren, zoals projecten voor hernieuwbare energie en groene waterstof. Want dat is op dit moment het ontbrekende puzzelstukje: zonder grensoverschrijdende infrastructuur, geen investeringen. We hebben een goed Europees vestigingsklimaat nodig om ook zelf essentiële goederen als batterijen te kunnen produceren.”

Volgens De Lange vereist de Inflation Reduction Act een Europees antwoord: “Dit moet topprioriteit zijn voor de regeringsleiders op de Europese top morgen. Als we niet oppassen, haalt de VS ons in op het gebied van duurzame, innovatieve oplossingen. Ze hebben simpelweg betere instrumenten, dus zorg dat Europese programma's, als de Green Deal en het Coronaherstelfonds, gericht zijn op de toekomst. Qua hoeveelheid geld verschilt het weinig met de VS, maar er moet veel meer Europees gecoördineerd worden.”