11 november 2013

Leeftijd 60
Woonplaats Den Haag
Werk sinds 2009 lid van het Europees Parlement, daarvoor Tweede Kamerlid

Waar komt uw interesse in Europa vandaan? Wat is uw motivatie om zich te kandideren voor het Europees parlement?
“Mijn belangstelling voor Europa had ik al op de middelbare school: voor een welvarend en stabiel Nederland heb je een sterke Europese Unie nodig. Ik wil mijn huidige werk in het Europees Parlement graag voortzetten. Dat is ook nodig: China, India en bijvoorbeeld Brazilië gaan de EU overschaduwen als we niet opletten.”

Welk onderwerp staat na uw verkiezing vanaf dag 1 op de agenda?

“De beeldvorming van en de communicatie over de Europese Unie kan veel beter. Daar hebben wij als europarlementariërs een grote rol in te spelen.”

Wat is het grootste succes van Europa?
“Naast Vrede en Stabiliteit de Interne Markt: Nederland zag zijn markt uitgebreid van 16 miljoen naar 502 miljoen mensen."

En, wat de grootste mislukking?
"Er is teveel onduidelijkheid, gedoe en fraude rond Europese subsidies. Daar moet heel veel in verbeteren.”

Wat kan Nederland van Europa leren en wat kan Europa van Nederland leren?
“Geduld, beleefdheid, cultuur: wij Nederlanders zijn vaak te snel in ons oordeel over andere Europeanen.
En andersom: het tempo, de EU is nu te traag. Graag wat meer Nederlands doorzettingsvermogen.”

Wat is de meerwaarde van het CDA binnen het Europees Parlement?
“Het CDA staat binnen de EVP pal voor de christendemocratische uitgangspunten. Dat is ook nodig. Anders verwordt de EVP tot een middle of the road conservatieve partij."

Wat is uw favoriete Europese vakantiebestemming?
“Bergpassen rijden met de motor in de Dolomieten (Noord-Italië), Oostenrijk en Zwitserland.”