logogroupV04
24 februari 2024

EVP (CDA) pleit voor herziening Natura-2000

Op initiatief van het CDA pleit de Europese Volkspartij (EVP) voor een herziening van Natura-2000 gebieden. De EVP, momenteel de grootste fractie in het Europees Parlement, stelt dit in haar verkiezingsmanifest voor de Europese verkiezingen van 6 juni. De partij, waar het CDA toe behoort, zet daarmee aan tot een belangrijke koerswijziging van het Europese natuurbeleid.

Met de herziening wil het CDA de openbare ruimte in Nederland van het stikstofslot halen, de regio’s versterken en ruimte bieden voor de bouw van huizen en ondernemers die verder willen met hun boerenbedrijf.

Tom Berendsen, lijsttrekker voor de Europese verkiezingen namens het CDA: “Het is in het belang van Nederland dat we onze Europese collega's achter dit plan hebben gekregen. Op dit moment zit ons land op slot, omdat we jaren geleden hebben afgesproken in bepaalde gebieden specifieke planten en dieren te beschermen. Met de kennis van nu kun je je afvragen of dat overal nog wel haalbaar is. Een fatsoenlijk Europa biedt maatwerk voor een dichtbevolkt land als Nederland. Door de regels te herzien kunnen we op een meer robuuste manier natuur beschermen en tegelijkertijd ruimte creëren voor ontwikkeling, de bouw van huizen en staan we zij aan zij met de jonge boer die door wil boeren.‘’

CDA-Tweede Kamerlid en landbouwwoordvoerder Eline Vedder: ”Dit is heel goed nieuws voor Nederland en een mooi resultaat van Tom en het nieuwe CDA. Als Den Haag de mogelijkheid krijgt om Natura-2000 gebieden te herschikken helpt dat ons enorm om Nederland van het slot te krijgen. Zo geven we boeren perspectief, versterken we de natuur en houden we Nederland leefbaar.”