02 oktober 2023

Hoogtepunten CDA Europa week 40

Deze week is de CDA-delegatie in Straatsburg voor de eerste plenaire week van Oktober. Dit staat er op de agenda:

Deal aanpak milieucriminaliteit
Een deal over de nieuwe richtlijn milieucriminaliteit tussen de Raad, de Commissie en het Parlement is in zicht. De laatste triloog over de richtlijn staat maandagavond op de agenda. Rapporteur en CDA-Europarlementariër Toine Manders zal deze onderhandelingen leiden en hoopt op een akkoord tussen de EU-instellingen. Manders: “De schade door milieucriminaliteit is enorm. Het is daarom cruciaal dat we met de nieuwe richtlijn deze delicten op Europees niveau keihard aanpakken. Voor het eerst worden sancties met afschrikwekkende werking en effectieve straffen voor bestuurders op EU-niveau geharmoniseerd. Wie vervuilt, zal daarvoor betalen.”
Maandag 2 oktober, 18:00-00:00, Europees Parlement, zaal LOW S4.1, Straatsburg.

Hoorzitting Nederlandse kandidaat-Eurocommissaris Wopke Hoekstra voor Klimaatbeleid
Op maandag 2 oktober toetst het Europees Parlement de geschiktheid van de Nederlandse kandidaat-Eurocommissaris voor Klimaatbeleid, Wopke Hoekstra. Esther de Lange, CDA-delegatieleider en EVP-vicevoorzitter: "Als EVP-fractie zijn we blij met de voordracht van Wopke Hoekstra. Het is erg belangrijk dat hij snel en voortvarend aan de slag kan richting de aanstaande klimaatonderhandelingen in Doha." Op donderdag stemt het Europees Parlement naar verwachting over zijn benoeming.
Maandag 2 oktober, 18:30, Europees Parlement, Straatsburg.

Pools visaschandaal brengt Schengengebied in gevaar
Een groot corruptieschandaal in Polen schudt de rechts-conservatieve partij PiS vlak voor de verkiezingen op. De Poolse viceminister van Buitenlandse Zaken, verantwoordelijk voor o.a. consulaire zaken, werd eind vorige maand al ontslagen na beschuldigingen van betrokkenheid bij een frauduleus plan rondom het visumaanvraagsysteem, dat voor sommigen gunstiger uit zou moeten pakken. Het zou om een aanzienlijk aantal sinds 2021 uitgekeerde visa gaan. Voor prijzen oplopend tot 5000 euro zou voorrang zijn gegeven aan migranten afkomstig uit Afrika, Azië en het Midden-Oosten. CDA-Europarlementariër en migratiewoordvoerder Jeroen Lenaers debatteert komende week over de kwestie en blikt vooruit: “Deze zeer serieuze beschuldigingen zijn ontzettend zorgwekkend. Ze ondermijnen de veiligheid in ons Schengengebied. Het is hypocrisie ten top. Juist de Poolse regering heeft een krachtig anti-migratie standpunt, maar ondertussen verstrekken ze illegaal visa in ruil voor geld. Daarmee wordt een deur naar de EU opengezet voor mensen die in normale omstandigheden niet in aanmerking zouden komen voor een visum. Dit heeft niet alleen in de EU, maar ook wereldwijd vergaande gevolgen. Het is dan ook noodzakelijk dat we de onderste steen boven krijgen.''
Dinsdag 3 oktober, 13:00-15:00, Europees Parlement, Straatsburg.

Handelsrelatie EU-China
Dinsdag debatteert het Europees Parlement met Eurocommissaris Dombrovskis (vicevoorzitter EC en verantwoordelijk voor handel) over de handelsrelatie met China. Aanleiding voor het debat is het bezoek dat de Eurocommissaris bracht aan China vorige week om daar te praten over een meer evenwichtige handelsrelatie in de toekomst. Tom Berendsen, CDA-Europarlementariër en woordvoerder industriepolitiek, vindt dat Europa scherper aan de wind moet zeilen: ''Oneerlijke concurrentie uit China raakt Europese bedrijven hard. Na staal en zonnepanelen dreigt China nu batterijen tegen dumpprijzen op de Europese markt aan te bieden. Vorige keer heeft de EU dit laten gebeuren, deze fout mogen we niet nog eens maken.''
Dinsdag 3 oktober, 15:00, Europees Parlement, Straatsburg.

Debat Europees asiel- en migratiepakket
Komende woensdag debatteert het parlement verder over het Europees asiel- en migratiepakket. Afgelopen week kwam er een belangrijke ontwikkeling op de crisisverordening. Duitsland gaf als laatste lidstaat steun aan de zogenoemde Crisis en force majeure verordening, die bestaat uit een reeks maatregelen om de massale toestroom van inwoners uit derde landen te beheersen. Lidstaten zouden volgens de nieuwe afspraken de ruimte krijgen om tijdelijk in te grijpen wanneer asiel- en opvangsystemen vastlopen door een plotselinge of massale toestroom van migranten. CDA-Europarlementariër en EVP-woordvoerder Migratie Jeroen Lenaers is blij met de Duitse draai en roept op tot doorschakelen: ‘’Een jaar geleden hebben de lidstaten zich gecommitteerd aan het afronden van een Europees asiel- en migratiepakket vóór de Europese verkiezingen van 2024. De crisisverordening is een belangrijk onderdeel van dit pact en zorgt voor een eerlijke balans tussen verantwoordelijkheid nemen en onderlinge solidariteit. We hebben migratie- en asielregels nodig die voor iedere lidstaat op elk moment functioneren en weerbaar zijn voor toekomstige crises. Inmiddels is de nood nóg hoger opgelopen. Het is goed dat dit besef nu ook in Duitsland lijkt te zijn doorgedrongen. We hebben lang genoeg overlegd en onderhandeld. Het Parlement is klaar om zijn rol te spelen en de beloofde akkoorden te bereiken onder het Spaans voorzitterschap. Ik roep alle lidstaten op om hun verantwoordelijkheid te nemen en mee te werken aan gezamenlijke grip op migratie.’’
Woensdag 4 oktober, 09:00-11:20, Europees Parlement, Straatsburg.

Levensloopbestendige woningen in Europa
Het Europees Parlement debatteert op woensdag 4 oktober over fatsoenlijke huisvesting voor iedereen. CDA-Ouderengezant Toine Manders: “Iedereen in Europa heeft het recht om in een fatsoenlijke, veilige en gezonde woonomgeving te wonen. We moeten daarom meer investeren in levensloopbestendige woningen, die geschikt zijn voor verschillende levensfasen of wanneer levensomstandigheden veranderen, bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of handicap. Hierdoor zijn ouderen in staat om zelfstandig te blijven wonen en hun kwaliteit van leven te behouden.”
Woensdag 4 oktober, 13:00-22:00, Europees Parlement, Straatsburg.