11 december 2023

Hoogtepunten CDA Europa week 50

Onze Europarlementariërs zijn deze week voor de laatste keer dit jaar in Straatsburg. Bekijk de agenda hieronder.

Stemming over nieuwe Europese begrotingsregels
Komende maandag stemt de Commissie Economische en Monetaire Zaken van het Europees Parlement over de hervorming van het Stabiliteits- en Groeipact. Deze Europese begrotingsregels zijn cruciaal voor de gezondheid van onze economie en van onze monetaire unie. CDA-delegatieleider Esther de Lange is rapporteur op dit dossier en is tevreden met het akkoord: "In de onderhandelingen heb ik ingezet op een geloofwaardig raamwerk gebaseerd op heldere regels die nageleefd en gehandhaafd moeten worden. De nieuwe regels bieden meer maatwerk aan individuele landen, maar wel binnen een duidelijk Europees kader. In mijn ogen heeft het Parlement een goede balans gevonden tussen schuldreductie en ruimte voor noodzakelijke investeringen."
Maandag 11 december, 19.00, Europees Parlement, Straatsburg.

Stemming deal milieucriminaliteit
De commissie Juridische Zaken (JURI) stemt uiteindelijk maandagavond over de deal over de nieuwe richtlijn milieucriminaliteit tussen de Raad, de Commissie en het Parlement. Rapporteur en CDA-Europarlementariër Toine Manders: “Deze wetgeving wordt ook wel revolutionair genoemd. De schade door milieucriminaliteit is enorm, daarom is het cruciaal dat voor het eerst sancties met afschrikwekkende werking en effectieve straffen op EU-niveau worden geharmoniseerd. Het is bovendien niet langer mogelijk om strafrechtelijke vervolging in geval van ernstige milieuschade slim te ontlopen door een verkregen vergunning in de lucht te houden als verweer. De zorgplicht en milieuregels staan op één, vergunningen op twee. Het signaal is duidelijk: wie vervuilt, betaalt.”
Maandag 11 december, 19.15-20.00, Europees Parlement, zaal DE MADARIAGA S1, Straatsburg.

Films over de grens kijken
Het Europees Parlement stemt dinsdag plenair over een initiatiefrapport over geoblocking, wat in bepaalde gevallen betekent dat over de grens sommige services, websites of films worden geblokkeerd. CDA-Europarlementariër en IMCO-lid Toine Manders: “Geoblocking is in alle gevallen onwenselijk, omdat het de interne markt met vrij verkeer van personen, goederen en diensten ondermijnt. Wel moeten we uiteraard met extra zorg en ondersteuning naar de sectoren kijken die mogelijk lijden onder het opgeven van geoblocking, zoals de audiovisuele sector.” Manders is ook erg enthousiast dat in het rapport zijn voorstel is opgenomen om de tijdelijke telefonische ruis -zowel qua bellen als dataverbinding- bij het rijden over de grens op te lossen.
Dinsdag 12 december, 12.00-13.00, Europees Parlement, Straatsburg.

Debat over relatie EU - China
Na de eerste EU - China top sinds jaren, spreekt ook het Europees Parlement deze week over de relatie tussen de twee werelddelen. Het is duidelijk dat de EU en China elkaars concurrenten zijn en tegelijkertijd niet zonder elkaar kunnen. China heeft Europese technologie en innovatie hard nodig om haar doelen te bereiken. Andersom kan de EU haar industrie niet draaiende houden zonder Chinese grondstoffen en materialen. Hoe gaan we om met die wederzijdse afhankelijkheid en China's invloed op ons continent en daarbuiten. CDA-Europarlementariër Tom Berendsen: "China en de EU zijn en blijven belangrijke handelspartners, maar partners betekent een mate van gelijkwaardigheid. Wij stellen onze markt open voor China, maar andersom gebeurt dit niet. Sterker nog, Chinese hackers breken in en stelen informatie van Nederlandse bedrijven. We moeten minder naïef zijn en een duidelijke strategie ontwikkelen."
Dinsdag 12 december, 15.00-22.00, Europees Parlement, Straatsburg.

Debat over Spaans voorzitterschap
Het Europees Parlement debatteert aanstaande woensdag over het Spaanse voorzitterschap van de Raad. Het zal onder meer weer gaan over de recente ontwikkelingen in Spanje, waar onder premier Sánchez afgelopen november een amnestiewet is aangenomen. Maar de Parlementsleden zullen ook in bredere zin willen weten wat het Spaans voorzitterschap allemaal gedaan heeft om de rechtsstaatsschendingen in andere landen zoals Polen en Hongarije aan te pakken. Jeroen Lenaers, Europarlementariër namens het CDA en coördinator voor de EVP-fractie in de LIBE-commissie, benadrukt: “De Europese Unie en haar instellingen mogen niet wegkijken wanneer fundamentele staatsrechtelijke beginselen, die de basis vormen van Europese waarden, in gevaar komen. Spanje moet daar als voorzitter een leidende rol in spelen. Daarnaast moet grondig onderzocht worden of de amnestiewet van Sánchez wel volledig in lijn is met de beginselen van de rechtsstaat.”
Woensdag 13 december, 10.30-12.00, Europees Parlement, Straatsburg.

EU-ouderschapscertificaat
Het Europees Parlement stemt donderdag plenair over de erkenning van ouderschap en het creëren van een Europees ouderschapscertificaat. CDA-Europarlementariër Toine Manders is schaduwrapporteur op dit dossier: “Alle kinderen hebben recht op eerbiediging van familie- en gezinsleven, wie de ouders ook zijn en hoe de samenstelling van dat gezin ook is. Kinderen verdienen bescherming wanneer zij binnen de Unie reizen; een garantie dat zijn of haar gezin overal een gezin is. Er zijn helaas een aantal plenaire amendementen ingediend door enkele Europarlementariërs die ruis op de lijn creëren: zij stellen dat bijvoorbeeld door dit voorstel lidstaten worden verplicht draagmoederschap of een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht te erkennen. Daar gaat dit voorstel echter niet over en deze amendementen werken juist averechts. Kinderen mogen nooit de dupe worden van politieke spelletjes of ongegronde claims voor politiek gewin.''
Donderdag 14 december, 12.00-14.00, Europees Parlement, Straatsburg.