13 mei 2015

Migratiestrategie stap in goede richting

Het CDA in het Europees Parlement is blij met de migratiestrategie die vandaag is gepresenteerd door de Europese Commissie. Door een verdelingsmechanisme voor te stellen in crisissituaties probeert de Commissie de rest van Europa te betrekken bij de oplossing van de migratiecrisis op de Middellandse Zee.

CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers: "Het gros van de migranten probeert maar 5 landen te bereiken in Europa, waaronder Nederland. Met deze voorstellen wil de Commissie de andere 23 landen betrekken bij de oplossing van dit probleem. Er zijn nu nog teveel landen die hun verantwoordelijkheid niet nemen." Het CDA is daarom ook kritisch op landen als het VK en Ierland die zeggen niet mee te willen doen. "Door zich afzijdig te houden maken ze het probleem voor ons groter. Ze gooien het probleem bij ons over de schutting. Dat is kwalijk en onverantwoord," aldus Lenaers.

De Europese Commissie probeert ook een mandaat te krijgen van de veiligheidsraad van de Verenigde Naties om militaire middelen in te kunnen zetten tegen mensensmokkelaars. Wat het CDA betreft zou dit een welkome aanvulling zijn op het beleid.

"Europa is nu nog te naïef. Deze mensensmokkelaars zijn tot de tanden toe bewapend en tot nog toe vogelvrij. De ambitie van Hoge Vertegenwoordiger Mogherini om de aanval te openen met militaire middelen op het business model van mensensmokkelaars steunen wij volledig," aldus de CDA-woordvoerder migratie in het Europees Parlement.