15 september 2022

Nederlandse Europarlementariërs slaan handen ineen voor auto-industrie van de toekomst

Gisteren heeft het Europees Parlement de aanpassing van de Europese richtlijn voor Hernieuwbare Energie goedgekeurd. De Nederlandse inzet van Europarlementariërs Bart Groothuis (VVD), Tom Berendsen (CDA) en Mohammed Chahim (PvdA) heeft ervoor gezorgd dat zonneauto's nu als volledig hernieuwbare energiebron worden gezien. Een opsteker voor de toekomst van de Nederlandse auto-industrie.

Zonneauto's kunnen een belangrijke rol spelen bij het koolstofvrij maken van de Europese vervoerssector. Ze zijn aanzienlijk energiezuiniger in vergelijking met traditionele elektrische voertuigen op batterijen. Daarnaast kunnen zonneauto's schone energie opwekken die aan het stroomnet kan worden teruggeleverd. Dit draagt bij aan de energieonafhankelijkheid van Europa en het opwekken van hernieuwbare energie.

Bart Groothuis (VVD): "Ik ben heel blij dat deze belangrijke wijziging is aangenomen door het Europees Parlement. Het is bijzonder goed nieuws voor de Nederlandse auto-industrie en voor ons toekomstig verdienvermogen."

Mohammed Chahim (PvdA): "Ik ben blij dat ons voorstel is aangenomen. Nederland is koploper als het gaat om de techniek om zonneauto's te ontwikkelen. Niet voor niets doet Nederland het altijd goed tijdens de tweejaarlijkse World Solar Challenge. Nu ook het Europees Parlement erkent dat zonneauto's onder de richtlijn Hernieuwbare Energie vallen, is het de tijd om deze techniek verder door te ontwikkelen. Op die manier is de auto op zonne-energie straks niet slechts een futuristisch hoogstandje, maar een schone en klimaatneutrale manier van transport voor Nederlanders."

Tom Berendsen (CDA): "Om zaken voor elkaar te krijgen in Europa moet je samenwerken. Mooi om te zien dat we daar ook als Nederlandse Europarlementariërs in slagen. Dit is goed voor Brabant, voor Nederland, maar ook van strategische waarde voor Europa."