02 oktober 2013

Van Nistelrooij waarschuwt voor innovatiecrisis

Europa moet dringend meer aandacht besteden aan het oplossen van de innovatiecrisis. Dat is de conclusie van de 5e European Innovation Summit, zei organisator Lambert van Nistelrooij (CDA Europarlement) woensdag bij de afsluitende persconferentie.

Amerika, China en vele andere landen halen Europa nu economisch in. Dat komt niet in de laatste plaats door lage budgetten voor onderzoek en ontwikkeling in Europa en door fragmentatie. "Bovendien moeten we ervoor zorgen dat productie minimaal een derde blijft uitmaken van onze economie. Want zonder productie verdwijnt op termijn ook de productontwikkeling uit Europa."

"Hoog tijd dat voor meer producten 'made in Europe' ", aldus Van Nistelrooij. "Innovatie is de uitweg uit de economische crisis, de basis voor concurrentiekracht en werkgelegenheid."

Van Nistelrooij voegde zelf de daad bij het woord. Als hoofdonderhandelaar voor de EU innovatie en regiofondsen zorgde de CDA'er ervoor dat de innovatie een belangrijk doel is voor de EU-miljardensubsidies. "Het geld ligt klaar, de regelingen zijn opgesteld. Nu is het aan ondernemers om de innovatie tot bloei te brengen met vernieuwende ideeën!"