21 november 2022

"We slaapwandelen weer een migratiecrisis in"

Vandaag heeft de Europese Commissie een EU-actieplan gepresenteerd om illegale migratie via de Middellandse Zee aan te pakken. Jeroen Lenaers, CDA-Europarlementariër en migratiewoordvoerder namens de Europese Volkspartij, verwelkomt de plannen: “Migratie via de Middellandse Zeeroute is met 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze mensensmokkelaars maken een verdienmodel van valse hoop, daar moeten we korte metten mee maken.”

Lenaers waarschuwt dat de migratiecijfers niet alleen in het Middellands Zeegebied toenemen: “In de eerste negen maanden van 2022 zagen we 228.000 illegale grensoverschrijdingen, dat is het hoogste aantal sinds 2016. Vorige maand waren er 22.300 irreguliere migratiebewegingen via de Westelijke Balkanroute, bijna drie keer zoveel als in oktober 2021. Er zijn nu drie maanden op rij meer dan 70.000 asielaanvragen. Deze aantallen zijn niet meer voorgekomen sinds 2016. We slaapwandelen weer een migratiecrisis in. Dit voorstel komt geen moment te vroeg, maar er is nog veel meer nodig.”

De Europese ministers van Binnenlandse Zaken houden vrijdag 25 november spoedberaad over de aanslepende migratieproblemen.