11 januari 2017

Vrijwilligers!

Vrijwilligers hebben bij uitstek aandacht voor een ander.

Of ze nu boodschappen meenemen voor hulpbehoevende buren. Zorgen dat de jeugd bij de plaatselijke voetbalclub op zaterdag kan voetballen. Of als ouderling een luisterend oor bieden. Zij betekenen iets voor een ander. Niet noodzakelijkerwijs omdat ze zeeën van tijd hebben. Maar omdat ze vanuit hun hart, belangeloos, ten gunste van u en mij, voor warmte zorgen in onze maatschappij.

Ik ben enorm trots dat er zo veel inwoners uit de gemeente Epe zo enorm betrokken zijn. Bij kerken, sportverenigingen, of in de zorg. Omkijken naar en aandacht hebben voor elkaar is voor veel inwoners al heel normaal. En ook al willen vrijwilligers vaak niet in de belangstelling staan. Ik vind het belangrijk dat er waardering is voor iedereen die op wat voor wijze dan ook iets voor een andere betekent. Onder andere met deze vrijwilligersprijs, een initiatief van persbureau Dick van der Veen en Koppel in Opvang en Welzijn.

We reiken vandaag al weer voor een 15e keer deze prijs uit. En wat is er in die 15 jaar veel veranderd! In 2017, het 15e jubileumjaar, besteden we als organisatie van de vrijwilligersprijs extra aandacht aan al die mensen die zich belangeloos inzetten. Daarnaast hebben we ook een duidelijke missie! En dat is ook jongeren uit de gemeente inspireren om iets voor een ander te betekenen. Door maatje van iemand te worden, op de sportclub je handen uit de mouwen te steken. Aan alle jongeren in de gemeente wil ik zeggen; ook jij kan het verschil maken! En naast een glimlach op het gezicht van een ander, brengt het jezelf en je toekomst ook veel. Je ontwikkelt nieuwe vaardigheden, doet ervaring op, verbreed je horizon en ontmoet nieuwe mensen.

Ga bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in de richting van je opleiding. Wat een praktijk ervaring doe je zo op! In het voortgezet onderwijs doen jongeren vrijwilligerswerk als onderdeel van hun schoolcarrière, met de maatschappelijke stage. Op deze manier leren ze hun directe omgeving op een andere manier kennen en leveren ze een actieve bijdrage aan de samenleving. Een waardevolle eerste kennismaking, is ook de visie van de gemeente. Daarom zijn in de begroting van 2017 ook weer financiële middelen opgenomen om die maatschappelijke stages te kunnen voortzetten. En hoe mooi zou het zijn als jongeren dit na de maatschappelijke stage ook blijven doen! Als organisatie van de vrijwilligersprijs gaan we aankomend jaar met jongeren brainstormen hoe we hen beter kunnen betrekken bij vrijwilligerswerk.

Voordat ik juryvoorzitter Leo Eland het woord geef om genomineerden van de vrijwilligersprijs 2016 aan u voor te stellen en de winnaar bekend te maken, wil ik me als laatste ook tot u en alle andere vrijwilligers in de gemeente richten. Bedankt voor wie u bent, voor alles wat u doet. Want het is altijd rechtuit het hart en nooit omdat het moet. U bent een voorbeeld voor velen in de gemeente Epe. En ik hoop dat uw passie nog meer vrijwilligers, projecten en organisaties enthousiast maken! Met vriendelijke groet,

Erik Visser Wethouder | Gemeente Epe (0578) 678 714| [email protected] | www.epe.nl Postbus 600, 8160 AP Epe | Bezoekadres: Markt 14, 8161 CL Epe

Werkdagen: maandag t/m vrijdag