08 mei 2017

Over tien maanden is het zo ver.

Leest u het verkiezingsprogramma van het CDA Epe 2014-2018 eens door. U komt dan niet voor verrassingen te staan. Het CDA programma sluit aan bij 'Voortbouwen op vertrouwen in een sterke gemeente' Het CDA is actief en betrokken bij de vooruitgang van onze gemeente. Zie wat er allemaal heeft plaatsgevonden in de gemeente. Het CDA heeft er aan bijgedragen. Vandaag begint de reconstructie aan de Emsterweg in Epe. In juni komt de Heerderweg op de schop. De nieuwbouw in de dorpen is uitgebreid enz. enz.

Inleiding

De titel van het programma De titel van dit verkiezingsprogramma is: “Voortbouwen op vertrouwen in een sterke gemeente”. Deze titel is gekozen omdat deze de kern van het programma weergeeft. Voortbouwen omdat in de afgelopen periode het CDA sterk heeft bijgedragen aan een college dat goed rentmeesterschap heeft getoond door het doen van noodzakelijke investeringen samen met een solide financieel beheer en eerlijke verdeling van lasten en lusten, een goed rentmeesterschap dat het CDA wil voortzetten in de komende periode. Vertrouwen is wat het CDA wil blijven uitstralen zeker gezien de vele veranderingen die op ons af komen vooral op het gebied van sociale zekerheid, de mensen mogen erop vertrouwen dat het CDA op een eerlijke manier hier mee omgaat bij het maken van keuzes in de toekomst. Een sterke gemeente omdat het CDA Epe sterk wil laten blijven en daarom alleen verantwoorde besluiten wil, geen loze beloftes. Het CDA Het CDA is een moderne christendemocratische volkspartij. Voor het CDA staat de gemeenschap centraal: de betrokkenheid van mensen bij hun gemeente, het gezin, de kerk, de school, de wijk, het bedrijf, de vereniging: dat is het ware draagvlak van de gemeente. Het CDA heeft een geheel eigen plaats in de politiek: - sociaal op sociaaleconomisch gebied - degelijk als het gaat om geld - vasthoudend en appellerend t.a.v.normen en waarden Inspiratiebron Het CDA is een brede volkspartij, geworteld in alle lagen van de samenleving. Daarom biedt zij plaats aan mensen met sterk verschillende denkbeelden en opvattingen. Onze gemeenschappelijkheid is te vinden in: de Bijbelse boodschap als grondslag en inspiratiebron bij het zoeken naar oplossingen voor hedendaagse problemen. Dit wordt hieronder verder uitgewerkt in onze CDA-uitgangspunten. het geloof in democratische waarden. Het gaat daarbij steeds om mensen. Menselijk geluk, waardigheid, veiligheid, zorg voor elkaar, respect, gemeenschapszin; dat zijn de constanten. Politiek geen doel op zich Het CDA wil een degelijke en betrouwbare politieke beweging zijn, die nieuwe wegen inslaat, maar waar altijd vaste waarden aan ten grondslag liggen. Politiek is voor het CDA geen doel op zich, maar een manier om zaken in de samenleving voor elkaar te krijgen. Het CDA heeft duidelijke standpunten over de toekomst, maar die dwingen we niet af. Besluiten die op brede steun in de gemeente kunnen rekenen, zijn duurzamer dan die met een krappe basis. Daarom vinden we samenwerking belangrijk.

De uitgangspunten:

• Gespreide verantwoordelijkheid

• Solidariteit

• Rentmeesterschap vormen het hart van de christendemocratie.

Het CDA zet zich in voor een samenleving waarin de Bijbelse gerechtigheid kan opbloeien. De rol en taak van de overheid is het streven naar publieke gerechtigheid. Het behoort tot de taak van de lokale overheid om de verantwoordelijkheidsbeleving van mensen en hun (maatschappelijke) organisaties te beschermen, te respecteren en waar nodig te ondersteunen. Deze maatschappelijke organisaties zijn naar eigen aard en bedoeling zelfstandig. Hun taken zijn hun niet opgelegd door politici, maar er is sprake van gespreide verantwoordelijkheid. Op basis van het uitgangspunt solidariteit doen lokale CDA-politici binnen hun verantwoordelijkheid er alles aan om te voorkomen dat mensen buiten de boot vallen.

CDA-gemeentebestuurders willen mensen kansen bieden om de eigen verantwoordelijkheid invulling te geven. Het kernbegrip rentmeesterschap wil zeggen dat de mens zorgvuldig moet omgaan met zijn of haar omgeving. Dit omvat niet alleen het natuurlijk milieu, maar ook gaven en talenten op het gebied van wetenschap, techniek, arbeidsverdeling, cultuurvorming en talenten die de Schepper de mens heeft geschonken. 7 Principes In ons verkiezingsprogramma staan 7 (zeven) principes centraal. Deze principes zijn een belangrijke leidraad voor ons handelen. Nederland zit in een diepe crisis. De economie en de politiek zijn vastgelopen en mensen zijn het vertrouwen kwijt. Het CDA wil samen met u bouwen aan een betere gemeente Epe.

Wij hebben daarom 7 principes om de gemeente Epe te vernieuwen en het vertrouwen te herstellen. Denk met ons de komende vier jaren mee over de uitwerking. Denk mee over nieuwe oplossingen voor vandaag en morgen!

De 7 principes zijn:

1. De samenleving, niet de gemeente;

2. Wij zien een taak voor iedereen!

3. Een eerlijke economie in onze gemeente;

4. Tegen de profiteurs;

5. De familie is ons fundament;

6. Een zelfbewuste gemeente Epe, verbonden met provincie, rijk en Europa;

7. De toekomst van onze kinderen. Op basis van deze principes hebben wij ons verkiezingsprogramma opgesteld.

Mede hierom zijn wij tegen grootschalige gemeentelijke herindeling. De politiek moet immers dicht bij burgers zijn. Ook moeten wij voor u gemakkelijk aanspreekbaar zijn. Mede hierom zijn wij tegen grootschalige gemeentelijke herindeling, maar de samenwerking blijven we zoeken. Ook kiezen wij voor zorg op maat, afgestemd op de wensen en noden van onze inwoners. Er moet altijd een goed en adequaat vangnet zijn voor burgers die in de knel zitten. Daar kiest het CDA voor! En daar mag u ons op aanspreken de komende vier jaar. In dit programma wordt dit verder uitgewerkt gegroepeerd rond elf thema’s, dezelfde die de gemeente Epe in haar meerjarenprogramma hanteert. Wat is er al bereikt? Naast het opstellen van een visie voor de toekomst is het ook goed om terug te kijken naar wat er al is bereikt dankzij de inbreng van het CDA in de afgelopen tijd. En dat is nogal wat, hieronder volgt een bloemlezing.

In de dorpen - Kultuurhus Oene. - Sporthal Prins Willem Alexanderhal Epe. - Dokterspost centraal in Emst en Vaassen. - Sporthal de Koekoek in Vaassen. - Zwembad de Koekoek. - Opvijzelen Daams molen Vaassen en het mogelijk maken van de lang gewenste investeringen in het centrum van Vaassen. - Op diverse sportvelden kunstgras. - Veiligheid werd aangepakt in alle dorpen. - Nieuwe bruggen in Oene. - Markwand Epe. - Zowel in het centrum van Vaassen als in Epe renovatie en nieuwbouw. - De nieuwbouw van Verzorginghuis de Klaarbeek in Epe is begonnen. - Wandelpaden in Emst en Oene (“klompenpaden”) zijn vernieuwd. - Huis Rutli in Epe heeft nieuwbouw. Sociaal-Economisch - De privatisering van de sport. - Vrijwilligersprijs voor inzet van de vrijwilliger in onze gemeente. - Subsidie voor zuinige energie ( zonnepanelen). - Nieuwe industrie en ondernemers De Meent in Epe. - Diverse woning projecten ( voor ouder Oene) in alle dorpen. Emst - Epe - Oene –Vaassen. - Fietspaden in het buitengebied. - Oplaatplekken voor elektrische auto’s en fietsen. - Glasvezel aanlegging. Lasten en regelgeving - Opvang bezuinigingen vanuit de centrale overheid door middel van een duidelijke regel: 60% bezuinigen, 30% lasten verhogen en 10% boekhoudkundig. - Verlaging reinigingslasten d.m.v. een nieuwe aanbesteding en een nieuw afvalbeleid.