23 mei 2017

Erik Visser lijstrekker CDA Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018

Algemene leden vergadering.

Een goed bezochte ledenvergadering op maandag 22 mei in de Rank in Vaassen. Voorzitter van het CDA Egbert Dijkgraaf opende de vergadering met het lezen van Genesis, Noach. ' De regenboog is het teken van het verbond dat ik heb gesloten met jullie en alles wat op aarde leeft '.

– Er waren geen mededelingen.

– Twee nieuwe leden stelden zich voor. Het zijn mensen van bij de 20 jaar. Zij hebben interesse in de politiek en bijzonder in het CDA. Emma van der Heijden en Pieter Siwabessij. Hartelijk welkom bij het CDA!

– Egbert sprak over de presentatie van hem zelf, de wethouder Erik Visser,en de vier raadsleden Loes Looman, Albert Oortgiesen, Bertie Hendriks, Zwier van de Weerd.

Nu de gemeenteraadsverkiezingen in zicht komen maart 2018 dienen we ons te bezinnen op de toekomst van onze politieke partij het CDA en bijzonder voor de inwoners van de gemeente Epe. Het CDA is een stabiele politieke partij. Maar het zal zich meer moeten gaan profileren.

Egbert sprak over twee prominente CDA-érs Pieter Heerma en Jan Schinkelshoek . Pieter heeft politicologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit. Hij is lange tijd woordvoerder geweest van de CDA Tweede Kamerfractie. Begonnen als politiek journalist,

– Jan Schinkelshoek vanaf de jaren ‘80 hoofd voorlichting bij het CDA, campagnemanager van premier Ruud Lubbers, directeur voorlichting bij Justitie en communicatiedirecteur van de Rabobank. In 2005 werd hij bekroond als Communicatiemanager van het Jaar.

– Het CDA moet sociaal - conservatief herkenbaar zijn en duidelijk zijn in wat ze willen gaan doen. Het toekomstig politieke verhaal met passie vertellen en aan de bewoners uitdragen. Bezoek de inwoners van je dorpen en ga met hen niet alleen aan de praat, maar laat zien wat er de afgelopen jaren tot stand is gekomen. Ga naar hen toe en niet alleen uitnodigen dat de bewoners naar ons moeten komen.

– Albert Oorgiesen bracht in, dat interactie met de bewoners niet alleen plaats moet vinden in vergaderlokaaltjes maar juist ter plaatsen. Er is in de gemeente Epe ' Een raad van de toekomst ' deze pakt concreet contacten met de burgers op. Door via een brief persoonlijke uitnodigingen te sturen. Dit werk positief. Persoonlijk naar mensen toegaan. Niet een algemene uitnodiging, maar per wijk of buurt de mensen persoonlijk benaderen. Contacten leggen via vriendschap, buren en sociale media. Laat op facebook zien dat je de politiek van het CDA belangrijk vindt.

– Bertie Hendriks gaf een voorbeeld van het aanschrijven van bewoners van het buitengebied. Wat dan allemaal ter spraken kan komen wat bewoners persoonlijk ervaren in hun gebied. Wat goed en fout gaat, waar veranderingen plaats kunnen vinden. Wonen in bijgebouwen enz. Zo ook de problematiek over permanente recreatie-bewoning. De huur van de woning aan toeristen. Dit werkt goed aldus Bertie. Communicatie is een belangrijk onderwerp voor een politieke partij. Ga naar de betrokkenen en spreek met hen. Wacht niet af. Het buitengebied van de gemeente Epe is heel groot. Er wonen en werken enkele honderden mensen.

– Loes Looman bracht in dat de samenwerking met andere, buurgemeentes steeds vaker voorkomt. Maar ook samenwerken in de regio. Zie de Veiligheidsregio met 22 gemeenten Er zijn nu al 35 verschillende samenwerkingsverbanden. In sommige zaken loopt het CDA voorop, omdat zij ervaring heeft. Ook bracht ze de Perspectiefnota onder de aandacht die de gemeenteraad besproken heeft.

– Zwier van der Weerd heeft o.a. Buitenlandse betrekkingen in zijn portefeuille. Hij ontving samen met B&W Epe de Duitse burgemeester mevrouw Sonja Jürgens uit Gronau. Deze waren onder de indruk van de verbouwingen in Epe. De parkeergarage en het centrum van Epe dat aangepast is. Dat dit ook in Vaassen plaats gaat vinden. Ze bezochten een agrarisch bedrijf in Oene en kunst en cultuur. De fractie heeft ook een werkvakantie in Oostenrijk doorgebracht. 50 jaar brandweer heeft de nodige aandacht gehad. Voor toeristen zijn de fietspaden op orde gebracht. We zijn actief bezig!

– Erik Visser. Het huidige college heeft er nu ruim 3 jaar op zitten. Jeugdzorg en onderwijs hebben bijzondere aandacht. Erik is verantwoordelijke wethouder voor deze aandachtspunten. Jeugdzorg kost geld. Dit is er nauwelijks. Maar het college vindt jeugdzorg zeer belangrijk. Er is school maatschappenlijkwerk. De huisvesting voor leerlingen heeft aandacht nodig. Renovatie of nieuwbouw van scholen moet plaats vinden. RSG is aan verbouwing toe. Dit alles gaan miljoenen kosten. De Swoe en Koppel zijn nu samengegaan. WMO is geen gemakkelijke zaak betreffende financiën. We hebben nog niet alles op de rails. Maar zijn trots op hoe het gaat in Epe.

– Verkiezingscampagne voor de gemeenteraad is al een poosje bezig. Nu wordt er gewerkt aan een concept verkiezingsprogramma. Burgers in Epe en Vaassen zullen worden uitgenodigd om hier een bijdrage aan te geven. Dit zal 12 juni in Vaassen en 26 juni in Epe plaats vinden. Er worden werkgroepen geformeerd. Iedereen is van harte welkom. Ook niet leden van het CDA. Via Sociaal media zullen oproepen gedaan worden. Erik Visser heeft al een afspraak gemaakt met het zwembad 'De Koekoek ' in Vaassen om daar te gaan zwemmen in maart 2018

– Unaniem werd Erik Visser als lijsttrekker benoemd voor de aanstaande verkiezingen voor de gemeenteraad 2018. Erik is trots en dankbaar dat hij deze taak op zich mag nemen. Hij memoreerde aan het lied “ Dank u voor deze morgen, dank u dat ik deze taak mag uit voeren

– Mevrouw Dick Konijnenberg werd officieel benoemd als secretaris van het CDA Gemeente Epe.

– Bij de rondvraag kwam aan de orde, de communicatie met de leden. Er zijn CDA-leden die graag schriftelijk de nieuwsbrief ontvangen. Een contact via het versturen van de brief per internet schept afstand leden willen meer zien en horen van het CDA. Afgesproken wordt dat het bestuur dit oppakt.