24 mei 2017

Krijgen we nu allemaal een cadeaubon van de gemeente Epe ? Het gaat de pot in!

Gemeente heeft jaarrekening 2016 afgerond

De jaarrekening 2016 van de gemeente Epe is afgerond. Via de jaarrekening legt het college van B&W verantwoording af over de (financiële) resultaten van het in 2016 gevoerde beleid. Het college van burgemeester en wethouders legt de jaarrekening nu voor aan de gemeenteraad voor behandeling en vaststelling. Het zijn dus concept jaarstukken.

Op donderdag 1 juni wordt de jaarrekening behandeld in de raadscommissie en donderdag 15 juni in de gemeenteraad. Wat zijn belangrijke resultaten over 2016? In 2016 is de implementatie van de nieuwe taken uit de decentralisaties afgerond. Er is een start gemaakt met de renovatie van het dorpshuis De Hezebrink in Emst en samen met schoolbesturen en maatschappelijke organisatie is gewerkt aan een actiekader voor toekomstgericht onderwijs. Het sport- en beweegplan 2020 is vastgesteld evenals de visie op de werkwijze van Gebiedsgericht werken.

Daarnaast is in 2016 het bestemmingsplan Buitengebied verder uitgewerkt en gereed gemaakt voor besluitvorming door de raad. De dorpscentra van Epe en Vaassen zijn nu verkeersluw. Diverse activiteiten zijn uitgevoerd bij de aanleg en het onderhoud van wegen, bruggen, fietspaden en riolering. Gestart is met de nieuwe vervoerscentrale PlusOV en het WMO-vervoer is daar ondergebracht. Met de  inbreng van (recreatie) ondernemers zijn het toeristisch profiel en de economische visie vastgesteld. Ook de nota Armoede en Schulden is in samenwerking met belanghebbenden en diverse instanties opgesteld. Op basis van een motie van de raad is een instrument ontwikkeld (democratische processpiegel) om inwonerparticipatie te versterken en om op trajecten terug te kijken. Vanuit de raadswerkgroep “Raad van de Toekomst” zijn dialoogavonden georganiseerd voor inwoners woonachtig in het buitengebied en in de dorpen Epe en Vaassen.

Positief financieel resultaat Financieel heeft de gemeente Epe 2016 afgesloten met een positief resultaat van (per saldo) € 2.512.000,-. Dat resultaat is samengesteld uit een niet begrote extra opbrengst precariobelasting op leidingen van € 2.252.000,- en een bedrag van € 260.000,- aan overige voor- en nadelen ten opzichte van de begroting 2016.

Het college stelt de gemeenteraad voor om dit positieve saldo toe te voegen aan de algemene reserve. Bij de volgende begroting bekijken het college en de raad of en hoe dit bedrag ingezet kan worden. Te downloaden: Jaarstukken 2016 Epe CONCEPT Commissie 1 juni 2017.pdf(4.15 MB)