28 juni 2017

Van prille schreden naar stevige stappen

Met het project Moedige Mensen is Sociaal Werk Nederland begonnen om in 15 arbeidsmarktregio’s krachtige lokale samenwerking te organiseren ter bestrijding van armoede en schulden. Waarom? Armoede is een groeiend maatschappelijk probleem waarbij een grote groep mensen buitenspel staat, onder wie een hoop kinderen. Zij hebben hulp nodig en moeten weer onderdeel van de maatschappij uitmaken.

De gemeente Epe is groot voorstander van dit landelijke initiatief. Donderdag 22 juni werd op de landelijke Moed-en-Morgen-dag van Moedige Mensen de zogenaamde ‘Spierbundel’ gepresenteerd. Een bundeling van alle lokale projecten en hun succes. Ook het enthousiaste netwerk dat de afgelopen periode in Epe is ontstaan op het gebied van armoede en schulden maakt hier onderdeel van uit. Eerder was de 'Spierbundel' al overhandigd aan staatssecretaris Jetta Klijnsma. Marian Kemper (‎directeur-bestuurder Koppel, organisatie voor Welzijn en Kinderopvang) en Erik Visser (wethouder gemeente Epe): "Het belangrijkste winstpunt?

Het enthousiasme waarmee de handschoen is opgepakt, we zitten met allemaal maatschappelijk betrokken mensen bij elkaar. En nieuw is ook de samenwerking met het bedrijfsleven, waardoor je echt kunt versnellen." Durf te vragen Veel gemeenten kampen ermee: mensen die recht hebben op voorzieningen maar daar nauwelijks gebruik van maken. Dat speelt ook in Epe, stelt Marian Kemper van Koppel. "Er is veel verborgen armoede, doordat mensen geen hulp durven vragen, of omdat ze niet weten bij wie ze daarvoor moeten zijn. Dat hoor ik vanuit het gebiedsgericht werken, het Formulierenteam, de ParticipatieSpringplank (voor uitkeringsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt) en vanuit de kinderopvang en peuterspeelzalen."

In de gemeente Epe leeft 6% van de huishoudens op of onder het sociaal minimum. Dat zijn zo’n 837 huishoudens. "Dat is een belangrijke reden om mee te doen aan Moedige Mensen: hoe kunnen we ze beter bereiken en voorkomen dat ze verder afglijden?"

Minimaal rondkomen Erik Visser: "Toen ik net wethouder was kreeg ik vanuit de diaconie het signaal dat men geen enkel gezin met kinderen in armoede had geholpen. Waarschijnlijk niet omdat dergelijke gezinnen er niet zijn, maar omdat ze buiten beeld blijven. We hebben ze in contact gebracht met de stichting Leergeld. Die input vanuit de samenleving vormde ook de basis voor onze gemeentelijke nota 'minimaal rondkomen; armoede & schulden in Epe 2017 -2020'. Moedige Mensen sluit daar perfect bij aan." "Het extra van Moedige Mensen is de focus op het erbij halen van ondernemers. Zij kunnen en willen iets doen voor bijvoorbeeld werknemers met financiële problemen, maar ook rond de andere twee thema’s die in samenspraak zijn geformuleerd.

Vanwege hun out-of-the-boxdenken en hun doortastende instelling. Daarnaast is het een kwestie van linken leggen. Daarom is er ook een convenant getekend rond mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, samen met het onderwijs en ondernemersverenigingen. Een aantal van de betrokken ondernemers zit ook bij Moedige Mensen, zo weef je een netwerk." Drie werkgroepen Tijdens de eerste bijeenkomst ging het vooral om kennismaken.

Marian Kemper: "We begonnen met een inventarisatie van het probleem. Maar sommigen wilden liever meteen aan de slag. Dat signaal hebben we ter harte genomen in de aanloop naar de tweede bijeenkomst." Dus kwam er een kerngroep met vertegenwoordigers van de gemeente, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Die kerngroep bekeek wat er in Epe al gebeurt rond armoede en schulden, bijvoorbeeld vanuit initiatieven als Epe scoort en de Bedrijvenkring.

Dat leverde drie thema’s op:

- Jeugd in armoede

- Werknemers in armoede

- Zelfstandigen/kleine ondernemers in armoede en schulden

Iedereen is eigenaar Op de tweede bijeenkomst vertelde Paul Bakker (Rabobank Deventer) over de Sallandse Dialoog. Een belangrijke succesfactor daarin is gedeeld eigenaarschap, iedereen is verantwoordelijk. Wethouder Erik Visser gaf bovendien een toelichting op de gemeentelijke beleidsnota Minimaal rondkomen. Marian Kemper: "Vervolgens hebben we per thema een werkgroep geformeerd, die alle drie zelf aan de slag gaan. Gedurende een beperkte periode en werkend aan een meetbaar resultaat." Extra slagkracht Erik Visser: "We hebben bewust overzichtelijke vervolgstappen afgesproken met realistische doelen, zodat je snel zichtbare successen kunt boeken en delen. Zo houd je commitment. En hoe voorkom je dat sociale uitsluiting al op scholen begint? Vanwege bijvoorbeeld de kosten van een schoolreisje of een trip naar Rome? Om nog maar te zwijgen van bijles en examentraining. De gemeente Epe heeft een Schoolfonds en een meedoenregeling, maar de bekendheid ervan moet groter.

Daarbij kunnen we het Moedige Mensennetwerk goed gebruiken." Karin Van Turnhout-Eikelenboom is recent aangetrokken als kwartiermaker voor Moedige Mensen. Zij heeft veel contacten met ondernemers, mede dankzij haar landelijke en lokale activiteiten rond het zogeheten Roefelen. Feedback