14 augustus 2017

Fruitbomen in de gemeente Epe.

Hoe staat het er mee?

In 2009 zijn er enkele gezet in Oene, verder zie je niets aan fruitbomen die de gemeente Epe plaatst. Ze sieren het landschap met bloesem en fruit, ze geven de burger een extra vitamin. Gemeente denkt u er nog steeds over na? Of vindt u het flauwekul? Fruitbomen sieren landschap

EPE -

"Plant nou eens fruitbomen langs de openbare weg." Gemeenteraadslid Jo van der Sloot hamert er al twee jaar op in politiek Epe.Vandaag kreeg hij zijn zin. Hij plantte, samen met wethouder Jan Berkhoff, twee jonge perenbomen aan de Hogeweg in Oene. Redactie 09-04-09, 18:43 Laatste update: 30-03-17, 08:56 De twee boompjes van het ouderwetse hoogstamras Dirkjespeer (of Roggepeer) zijn de laatste twee te planten bomen van een rijtje van tien, die groenmedewerkers van de gemeente Epe al een dag eerder plantten. Behalve de Dirkjespeer (een hand-/stoofpeer) staat er nu Clapp's Favourite (een handpeer) en de Juttepeer (een inmaakpeer).

"Dit is een begin", hoopt Van der Sloot. "Prachtig dat we niet alleen met woningbouw bezig zijn maar ook met het landschap. Hier, dit buitengebied, dit is toch een prachtig landschap. Dat moet je dan ook laten zien." Maar daarvoor moet dan wel even gewerkt worden. De steunpalen staan er al, het plantgat moet nog worden gegraven. Van der Sloot en Berkhoff nemen de schop ter hand. "Hij moet veel dieper, Jo", meent Berkhoff als Van der Sloot even de rug strekt. "Ja, ja. Dat is nou het college. Dat commandeert en wij moeten het uitvoeren", grapt het raadslid. Als het wortelgestel van de Dirkjespeer in het gat verdwijnt, is Van der Sloot bijna ontroerd. "Dit is een historisch moment. De eerste aangeplante fruitboom langs de openbare weg in de gemeente Epe." De tien boompjes staan ter hoogte van zorgboerderij De Boerderij.

Boer Zwier van der Weerd is er blij mee. "We hebben zelf al een paar perenbomen, Giesser Wildemann, langs de weg staan. Van eigen appels hebben we vorig jaar sap gemaakt. Met een eigen sappers. Die pasteuriseert het sap en dan gaat het in een bewaarzak of in flesjes. Misschien kunnen we ook wat met de peren doen." Komen er nu meer fruitbomen langs de wegen? "Er moet plaats voor zijn. Een beetje brede berm.

Anders wordt de kroon er zo uitgereden", legt gemeentelijk groenbeheerder Sjaak Tijssen uit. "Maar we hebben hier en daar in een bocht wel hoekjes, voor een appel, of een notenboom."