06 november 2017

CDA-Epe, Motie en Amendement

Motie (art.34 Reglement van orde)

Onderwerp: Programmabegroting gemeente Epe 2018-2021

Raad van de gemeente Epe in vergadering bijeen op 6 en 9 november 2017 Betreft het inrichten van een herdenkingsmonument ter ere van de Fam. Van Essen aan de Wachtelenbergweg te Epe. Overwegende dat:

• De familie van Essen in de oorlog 54 onderduikers een schuilplaats heeft geboden;

• De familie onderscheidingen heeft van 3 Amerikaanse presidenten;

• Wij verplicht zijn aan onze voorvaderen om dergelijke plaatsen goed te bewaren en de geschiedenis door te geven;

• De firma Axxent nu nog een groendepot aan de Wachtelenbergweg heeft zitten

• Zeer vele organisaties en scholen zich al hebben verbonden aan dit project

• Er vanaf het herdenkingsmonument educatieve lessen en fiets en wandelroutes uitgezet gaan worden; Roept het College op: Alles in het werk te stellen om tot een oplossing te komen ten aanzien van de verplaatsing van het groendepot en oplossingen aan te dragen ter realisatie van dit herdenkingsmonument. En gaat over tot de orde van de dag. Fractie C

Amendement (art. 33 RvO)

Onderwerp: Programmabegroting gemeente Epe 2018-2021

De Raad in vergadering bijeen op donderdag 9 november 2017; Behandelend agendapunt Programmabegroting 2018-2021; Onderwerp: Viering stedenband Gronau Overwegende dat:

• In 2018 er 40 jaar een stedenband bestaat tussen Epe en Gronau

• Er een werkgroep uit de raad zeer actief is om deze stedenband uit te bouwen

• Het in deze tijd van internationale spanningen het des te belangrijker is dat inwoners van verschillende landen elkaar ontmoeten

• In het gewone jaarlijkse budget van deze werkgroep er geen budget extra is voor de viering van dit jubileum

• De werkgroep wel plannen heeft gemaakt voor deze viering samen met zoveel mogelijk inwoners

• Er een positief saldo op de begroting 2018 is van 16k€ (pagina 124) B E S L U I T: De programmabegroting 2018-2021 te wijzigen zodanig dat: a. De werkgroep een aanvullend budget van €7500 ter beschikbaar wordt gesteld voor de organisatie van de jubileumviering met de inwoners, verenigingen en bedrijven in 2018.; b. De lasten genoemd onder a. worden gedekt uit het overschot op de begroting 2018. En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie CDA Fractie GroenLinks Fractie NL