11 maart 2021

CDA webinars: Eline en Annie, Chris en Hans

Afgelopen weken waren de Tweede Kamerkandidaten Eline Vedder en Chris van Dam te gast bij het lokale CDA gemeente Epe . Eline samen met Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik en Chris samen met statenlid Hans van Ark. Ruim 2000 mensen genoten mee van dit bezoek middels webinars vanuit de zorgboerderij van Zwier van der Weerd in Oene onder leiding van respectievelijk Harold Zoet en Albert Oortgiesen.

Chris en Hans gingen vooral in op de toeslagenaffaire (Chris had de leiding over de onderzoekscommissie die deze heeft onderzocht) en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden. Een belangrijke les hieruit is dat klachten van inwoners onafhankelijk moeten worden bekeken,. Zo blijkt dat bezwaren tegen een besluit vaak worden behandeld door de ambtenaar die ook het besluit heeft genomen in plaats van een derde. En ook vertrouwt de rechtspraak vaak op de onafhankelijkheid van de overheid zonder deze zelf te toetsen.

Eline en Annie spraken over een écht toekomstperspectief voor onze boeren en tuinders aan de hand van de stelling: Mét boeren kom je verder.

Ergernis is er bij beiden over de manier waarop het maatschappelijke debat gevoerd wordt. Zo merkt Eline op dat Jesse Klaver spreekt over 650 miljoen dieren in Nederland (waarvan de helft zou moeten verdwijnen) terwijl het er in werkelijkheid zes keer minder zijn! Ook benadrukt Eline het belang voor iedere Nederlander van een goed toegankelijk platteland. Annie uit haar verbazing vanuit Brussel over de stikstofdiscussie in Nederland: Rutte komt hiermee weg terwijl hij tijdig door haar gewaarschuwd maar niets gedaan heeft. Sowieso is de rest van Europa nog helemaal niet met stikstof bezig waardoor Annie verwacht dat binnen drie jaar de regels zullen worden aangepast. Tot die tijd kan Nederland volgens haar makkelijk een ontheffing krijgen ten aanzien van de stikstofproblematiek.

Allen wisten waarom je op het CDA moet stemmen: het CDA is er voor iedereen en is ook overal vertegenwoordigd door betrokken en competente mensen hetgeen maximale kracht geeft aan je stem!