18 mei 2018

Hemelvaart en Pinksteren

Betekenis van Pinksteren Met Pinksteren wordt de neerdaling van de Heilige Geest over de apostelen herdacht. De Zoon van God, Christus, die gestorven is aan het kruis, is met Pasen verrezen uit de dood. Hij verschijnt nog aan de leerlingen, waarna hij met Hemelvaart definitief terug gaat naar God (de Vader in de hemel). De Heilige Geest wordt volgens de christenen gegeven aan de mensen om met God verbonden te blijven, de pinksterdagen markeren deze gebeurtenis. Dit verhaal wordt uitgebreid beschreven in het Nieuwe Testament. Daarnaast wordt Pinksteren gezien als het begin van de katholieke kerk. Oorsprong van Pinksteren Pinksteren is ontstaan uit in het joodse Wekenfeest (Sjavoeot). Dat feest was oorspronkelijk een dankfeest voor de oogst die dat jaar binnengehaald was. De neerdaling van de Heilige Geest vond plaats op het feest van de eerstelingen Sjavoeot in Jeruzalem (Wekenfeest). Wanneer is het Pinksteren 2018?