28 maart 2018

Het formatieproces begint in Epe.

De uitslagen van de verkiezingen zijn bekend en sinds vrijdagochtend 23 maart definitief. Robert Scholten gaat als leider van Nieuwe Lijn, de partij die de meeste stemmen kreeg, aan de slag als informateur. Vanaf woensdag 28 maart gaat hij één voor één met vertegenwoordigers van alle andere partijen om de tafel voor een verkennend gesprek. Daarna koppelt hij de resultaten uit deze gesprekken terug aan de fracties en wordt gekeken naar de vervolgstappen om een nieuw college te vormen.

Het streven is om de verkennende gesprekken binnen een week af te ronden. Hoe ziet het formatieproces er verder uit? Het formatieproces bestaat grofweg uit drie fases. Allereerst de verkennende gesprekken van de informateur met vertegenwoordigers van alle fracties in de gemeenteraad. Vervolgens worden de resultaten van deze verkennende gesprekken en de vervolgstappen voor het opstellen van het coalitieakkoord bekend gemaakt. Zodra het coalitieakkoord afgerond is, wordt deze door de coalitiepartijen gepresenteerd.

Dan zal de gemeenteraad hierover een besluit nemen en worden de wethouders benoemd. Het nieuwe college van B&W werkt het coalitieakkoord (waarin afspraken op hoofdlijnen staan) verder uit in het collegeprogramma.