06 januari 2024

Interessante lezing over het leven van Ruud Lubbers

Op zaterdag 10 februari organiseert het Lokaal CDA gemeente Epe een interessante lezing over het leven van Ruud Lubbers  Voor de lezing is het mogelijk om deel te nemen aan een gezellige en verfrissende wandeling door de mooie en bosrijke omgeving van Vaassen. Na de lezing kunt u deelnemen aan een gezamenlijk buffet. De opbrengst van de lezing wordt volleding besteed aan de bouw van een school in Kenia. Iedereen die belangstelling heeft is van harte welkom!

programmaonderdelen:

- 15.00 uur verfrissende wandeling

- 16.30 uur presentatie/spreker (over Ruud Lubbers)

- 18.00 uur buffet

Locatie: Tabernakel kerk in Vaassen

Over onze spreker:

Lennart Steenbergen is historicus en verbonden aan Centrum voor Parlementaire Geschiedenis in Nijmegen. Hij werkt met collega Johan van Merriënboer nu al bijna vier jaar aan een biografie over oud minister-president Ruud Lubbers. Hij neemt ons mee in de totstandkoming van zo’n project en in het leven van deze CDA-politicus. Omdat de biografie nog niet verschenen is kunnen we hem misschien verleiden om een tipje van de inhoud te delen met ons.

Voorwoord van de spreker: Gezien de actualiteit is het amper voor te stellen dat het CDA in de jaren tachtig het beste Nederlandse verkiezingsresultaat ooit behaalde: 54 zetels, en dat twee verkiezingen op rij. Beide keren was Lubbers lijsttrekker. Het is een buitengewoon interessante periode om onderzoek naar te doen. Ook toen stond de politiek voor enorme uitdagingen, denk alleen al aan de torenhogewerkloosheid en de kruisraketten. Ik probeer nu al vier jaar lang greep te krijgen op de man van ‘no nonsense’-beleid, jezuïetenoplossingen en Lubberiaans taalgebruik. Ik ga graag met jullie in gesprek over dit project en mijn observaties tot nu toe.

Tot slot:

De bijdrage voor het programma bedraagt € 25 (of alleen de lezing €10). Van iedere deelnemer gaat €10 naar "Fietsen Voor Onderwijs" van Stichting Kenia Kinderen dat voor de volle 100% gebruikt wordt voor de bouw van een school. Opgeven kan door een e-mail te sturen aan: [email protected].

Tot ziens op 10 februari!