09 januari 2018

Prijzen uitgereikt tijdens nieuwjaarsreceptie Epe 09-01-2018, 08:01 |

Van de redactie

EPE

Dikkie Huiskamp uit Oene is tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Epe uitgeroepen tot Vrijwilligster van 2017. Voetbalster Nurija van Schoonhoven uit Vaassen mag zich de Sporter van het Jaar noemen. Dick van der Veen Ook een onderscheiding voor de Gisola Emster Veldtoertocht, die de Heel Epe Beweegt prijs kreeg uitgereikt. Deze wordt toegekend voor maatschappelijke sportinitiatieven en verenigingen en organisaties die daaraan een bijzondere bijdrage leverden. De uitreiking van deze prijzen vormt jaarlijks het hoogtepunt van de nieuwjaarsbijeenkomst waarvoor niet eerder zoveel belangstelling bestond uit alle gelederen van de samenleving.

VRIJWILLIGERSPRIJS

De Vrijwilligersprijs heeft de langste traditie. Ingesteld door Koppel in Opvang en Welzijn in samenwerking met persburo Dick van der Veen en gefaciliteerd door de gemeente Epe. Dikkie Huiskamp is de 16e winnares. Nadat Anneke Buitenkamp en Riek van der Haar in 2002 en 2003 namens Oene de eerste Vrijwilligers van het jaar werden is Huiskamp de derde in de rij. Zij staat alom bekend als de initiatiefneemster voor het Oener Museum, maar doet nog heel veel meer. ,,Ik ben stom berbaasd. Sta perplex. Nadat ik mijn nominatie voor de Jo Postprijs zag beloond was ik ervan overtuigd dat een van de andere prima vrijwilligers deze prijs zou krijgen. Ze is niet voor mij alleen hoor, maar voor alle mensen die met me samenwerken. Weet je, samen presteren geeft je zo'n kick. Daar wordt je echt blij van."

VROUWENVOETBAL

Nurija van Schoonhoven ziet haar prijs als een hart onder de riem voor het vrouwenvoetbal. Zij is één van de steunpilaren van PEC en Oranje onder de 20 jaar en plaatste zich met dat team voor het WK in Frankrijk dit jaar. ,,In Zwolle heb ik de meiden beloofd direct een bericht te sturen. Het is me vergeven dat ik de training een avond moest laten schieten." Met een stralend gezicht reist ze vervolgens naar haar club af.

VELDTOERTOCHT

Herman Jan van Petersen zette de succesvolle veldtoertocht in Emst uit. Hij is ook heel verbaasd over de toekenning. ,,Voor mij was Epe On Ice de grote favoriet." Blij verrast, want hij ziet deze toekenning als een waardering voor de puike organisatie die van de Nederlandse Fiets Tour Unie het hoogst haalbare keurmerk 'Extra Goed Geregeld' ontving. De prijzen werden na een toelichting van juryvoorzitter Leo Eland voor wat betreft de Vrijwilligersprijs uitgereikt door de wethouders Erik Visser en Robert Scholten. Mede op het podium stond bij de Vrijwilligers Vaassenaar Jan Marskamp. Zijn plaatsgenoot Klaasje de Vries moest zich ziek afmelden.

Beide kregen ook een onderscheiding. Dat gold tevens voor de atlete Desie van Emmerik (Nederlands kampioen 800 meter junioren) en voetballer Sander van Looij (profcontract bij PEC Zwolle) die momenteel op trainingskamp in Spanje verblijft. Bij de Heel Epe Beweegt prijs waren dat Epe On Ice en het hangplektoernooi van sv Vaassen.