22 januari 2018

Samen werk maken van duurzaamheid!

De gemeente Epe maakt werk van duurzaamheid. Om onze leefomgeving schoon en gezond te houden. Voor u en toekomstige generaties. Maar dat kunnen we niet zonder de hulp van inwoners en bedrijven. Daarom stelden we u in het najaar van 2017 de vraag via het inwonerspanel ‘Epe Spreekt’: “Wat vindt u belangrijk als het gaat om duurzaamheid”? Uitkomsten inwonerspanel ‘Epe Spreekt’ Bijna zeshonderd panelleden namen deel aan dit onderzoek (respons 52%).

Het onderzoek is hiermee statistisch betrouwbaar, nauwkeurig en representatief voor de dorpen in de gemeente Epe. Wethouder Jan Aalbers: “Het onderzoek laat zien dat veel inwoners betrokken zijn bij het milieu en hun leefomgeving. Veel inwoners hebben al maatregelen genomen of zijn dat in de toekomst van plan. Daarnaast kregen we met het onderzoek mooie adviezen. Een goede basis om Epe verder te ontwikkelen naar een nóg duurzamere gemeente!” Duurzaam Leven Aan de panelleden is gevraagd in hoeverre en hoe vaak zij vinden dat ze nu duurzaam handelen en hoe hun verwachting daarbij over vijf jaar is.

Zo koopt nu 24% duurzame producten, maar verwachten de panelleden dat zij dat over vijf jaar voor 41% doen.

Als het gaat om milieubewust gedrag verwacht 77% van de respondenten dat hun huis binnen nu en vijf jaar voor meer dan 50% LED-verlicht is terwijl dat nu voor 54% geldt. Ook verwachten respondenten dat hun gebruik van zonnepanelen (19% versus 35%) en duurzame verwarmingssystemen (9% versus 20%) en aardwarmte of bodemenergie een vlucht zal nemen. Duurzaam Wonen Bij het kopen van een woning neemt 61% van de respondenten die op dit moment in een koopwoning woont de energiezuinigheid in (zeer) grote mate mee in de overweging om het huis te kopen. Ook is de helft van de respondenten met een koopwoning bereid om bij het kopen van een andere woning meer te betalen voor een energiezuinige woning. De belangrijkste voorwaarden waaronder men bereid zou zijn om te investeren in het verduurzamen van de woning zijn het verkrijgen van subsidie (75%) en 43% zou hiertoe bereid zijn als de huidige CV-ketel kapot gaat.

Van de respondenten die in zekere mate geïnteresseerd zijn in het energiezuiniger maken van de woning is de helft (54%) niet op de hoogte van de stimuleringsregelingen duurzaamheid in de gemeente Epe. 39% heeft hier wel eens van gehoord maar er geen gebruik van gemaakt. Alle resultaten van dit onderzoek vindt u op www.epespreekt.nl. In de factsheet onderaan dit bericht vindt u een overzicht van de resultaten. Wethouder Jan Aalbers: “De meningen, ideeën en daadkracht van inwoners zijn erg belangrijk voor de gemeente Epe, zeker als het om duurzaamheid gaat. Iedereen hoort zijn eigen steentje bij te dragen aan een schone en gezonde leefomgeving: zuinig met energie, zoveel mogelijk zélf energie opwekken, grondstoffen en restafval goed scheiden en slim omgaan met de klimaatopgaven.

De gemeente Epe wil inwoners en bedrijven daarin graag stimuleren. Bijvoorbeeld met hulp van een energiecoach of door de weg te wijzen naar voordelige leningen en subsidies. Uit het onderzoek blijkt dat inwoners hier ook graag bij ondersteund willen worden, maar dat velen niet weten welke mogelijkheden er zijn.” De komende weken en maanden vindt u in de Gemeentewijzer en via de andere mediakanalen van de gemeente daarom meer informatie over allerlei onderwerpen rondom duurzaamheid.

De gemeente Epe is onderdeel van de Regio Stedendriehoek/Cleantech Regio. Het doel van de Cleantech Regio is om samen met gemeenten, ondernemers en onderwijs koers te zetten naar een schone toekomst. Epe Spreekt Het onderzoek over duurzaamheid is onderdeel van Epe Spreekt. Via het inwonerspanel Epe Spreekt vragen we enkele keren per jaar naar de mening van inwoners, zodat we een goed beeld krijgen van wat er leeft en daarvan kunnen leren. Het inwonerspanel wordt uitgevoerd door Moventem, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Momenteel hebben ruim 1100 mensen zich aangemeld voor Epe Spreekt. Wilt u in de toekomst ook meedoen? Kijk dan op www.epespreekt.nl. Te downloaden: Factsheet resultaten onderzoek Duurzaamheid.pdf(209,67 KB)