26 januari 2017

Vervanging van de straatcoach door een jeugdboa.

Jeugd en veiligheid , standpunt CDA tijdens woordmelding op Informatieavond

Tijdens de informatieavond spitste zich de discussie bij dit agendapunt zich toe op de vervanging van de straatcoach door een jeugdboa.

Maar laten we eerst vaststellen dat we in de gemeente Rheden een sluitende aanpak kennen die naar oordeel van de onderzoekers goed werkt. Mede daardoor is de overlast door jeugdgroepen in onze gemeente teruggelopen. Echter, de vraag is of de inzet van straatcoaches de beste manier is om de aanpak structureel sluitend te houden. Tijdens de coalitiebesprekingen waren we hier kritisch op. Immers, straatcoaches werken vooral repressief en niet preventief. Ja, wel preventief waar het gaat om acute overlast maar niet preventief waar het gaat om de dieperliggende problemen van de jongeren die het betreft op te lossen. Vandaar dat is afgesproken om de inzet van straatcoaches af te bouwen en te kiezen voor een echt preventieve aanpak.  Echter, doe dit niet nadat onderzocht is of dit mogelijk is.

Nu dat onderzoek is afgerond blijkt dat aandacht voor die acute overlast nodig blijft om de aanpak sluitend te houden. Dat hoeft geen straatcoach te zijn leert de analyse ons. Beter is om te kiezen voor een jeugdboa. Het CDA voelt veel voor deze oplossing omdat de jeugdboa, naast dat hij/zij de taken overneemt van de straatcoach, onderdeel is van de gebiedsteams. Dus een minder versnipperde aanpak. Dat maakt een werkelijke preventieve aanpak mogelijk omdat een jeugdboa toegang heeft tot de gemeentelijk systemen en veel meer informatie heeft over de gezinssituatie.  Dit gaat beter passen in de lijn die het CDA voorstaan: één gezin, één begeleider/aanspreekpunt.

In deze context wil ik graag refereren aan een belangwekkende evaluatie van het  Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid van de straatcoaches.  Enerzijds constateren zij dat de straatcoach een aanvulling is op het bestaande aanbod. De kracht van de aanpak zit in het met verhoogde aandacht, intensief richten op bepaalde (groepen) jongeren die overlast veroorzaken.

Anderzijds:  het uitvoeren van coachende en hulpverleningstaken staat ter discussie. Gemeenten moeten zich nader bezinnen bij de keuze voor straatcoaches en het doel waarvoor zij worden ingezet. In veel straatcoachprojecten in Nederland wordt er nog onvoldoende verbinding gelegd met het gezin. Tot dit laatste zal de jeugdboa veel beter in staat zijn.

Bert van Langen, fractievoorzitter CDA