24 april 2017

Megafoon, JanJakob van Dijk, artikel Trouw.

Mensen beseffen niet dat zij voor het laatst een gasfornuis hebben in hun keuken

Megafoon

Loop niet te hard van stapel, waarschuwt de Gelderse gedeputeerde en het voormalig CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk. "Ik snap dat mensen zeggen dat zij het CDA niet veel horen over het klimaat." De partij staat niet in een megafoon te roepen omdat maatregelen pas zin hebben als de burger er klaar voor is, stelt hij. Binnen de partij wordt stevig over duurzaamheid gesproken, vindt Van Dijk. "Maar dat gebeurt anders dan bij andere partijen. Wij hebben het niet over een vleestax of een kilometerheffing. Wij willen een duurzame samenleving die alle mensen kunnen meemaken. De betekenis van die verandering wordt sterk onderschat. Het is ingewikkeld."

Van Dijk vindt dat het CDA niet voor de troepen uit moet lopen, maar wel meer kan doen om de burger bewust te maken van het klimaatprobleem. "130 kilometer per uur gaan rijden op de snelweg helpt niet", zegt hij. "We moeten mensen duidelijk maken dat er iets anders nodig is als we af willen van fossiele energie. Als wij hetzelfde comfort willen is er waterkracht, biomassa, windenergie of een andere vorm van stroomopwekking nodig. Daar zijn mensen nog niet van overtuigd, denk ik. Als ik in de supermarkt kom en ik begin over energietransitie dan staat driekwart van de mensen mij glazig aan te kijken. Zij beseffen niet dat zij voor het laatst een gasfornuis hebben in hun keuken. Als zij een nieuw aanrechtblad kopen moeten zij elektrisch gaan koken. Mensen zijn dus een beetje verwend."

Draagvlak creëren

Achter zijn naam bij de provincie Gelderland staat: energietransitie. Van Dijk hoef je dus niks meer te vertellen. Hij vindt dat in het CDA 'meer en breder' over het klimaat moet worden gesproken. "Maar neem de burger mee. Energieopwekking moet via zonnepanelen en bijvoorbeeld windmolens, maar toen dat hier in Gelderland in de praktijk werd gebracht brak in een paar gemeenten de pleuris uit. Dan is het zaak om een stapje terug te doen en eerst eens met de mensen te gaan praten. Nu komen er windmolens in bijvoorbeeld Beuningen en Heumen. De mensen snappen dat het nodig is. Ik zou het wel op prijs stellen als de Kamerfractie die noodzaak ook wat vaker ondersteunt."

Burgers accepteren makkelijker windmolens in hun buurt als zij ook de vruchten daarvan kunnen plukken, zegt Van Dijk. Hij wijst op een concreet voorstel daarvoor in het verkiezingsprogramma. De energiebelasting die geheven wordt over de verkoop van de stroom die de molen oplevert moet niet naar de kas van het Rijk maar naar de gemeente waar de windmolen staat. "Moet je eens zien hoeveel sportclubs en muziekverenigingen daarvan profiteren en hoe dat draagvlak creëert."

Lees ook: CDA’ers en VVD’ers gaan demonstreren voor het klimaat