28 september 2023

Dorpsvlag Laag-Soeren: inspiratiebron voor de hele gemeente

De inwoners van Laag-Soeren hebben een mooie nieuwe vlag. Twee herten in licht- en donkergroen maken een verbinding tussen natuur en landschap. Het is een krachtig beeld waarin de kern van de eigen identiteit tot uiting komt. Het zijn niet de mensen zelf, of bijvoorbeeld een gebouw, maar het zijn de natuur en het landschap die Laag-Soeren definiëren.

Het komende jaar kan de gemeenteraad de vlag goed gebruiken als inspiratiebron voor de hele gemeente. De vraag naar de identiteit van de gemeente ligt dubbeldik op tafel, net als in heel Nederland. Wat moeten we met de enorme krapte op de woningmarkt? Wat moeten we met windmolens en zonnevelden? En blijft er nog ruimte voor landschap en natuur?

Er gaan het komende jaar veel besluiten worden genomen door de gemeenteraad die impact hebben op onze leefomgeving. CDA Rheden zal er dan telkens voor pleiten om voorbij de eigen gemeentegrenzen te kijken. Want als we in Rheden proberen alle problemen op te lossen gaan we onherroepelijk schade aanrichten. Voordat we het weten hebben we met een kaasschaaf alle wilde dieren steeds verder verjaagd naar een klein fliebertje bos bij Terlet.

Als CDA Rheden zetten wij erop in dat Rheden het groene hart wordt van de Veluwezoom. Want er gebeurt al heel erg veel: in Arnhem en Zutphen komen grote nieuwe woonwijken, in onze eigen gemeente gaan we tot 2030 maar liefst 820 woningen bouwen, in Brummen en Duiven komen enorme zonnevelden. Er komen tienduizenden extra mensen wonen in de regio, al die nieuwe mensen willen ook recreëren.

Er gaan de komende jaren grote transities plaatsvinden in het landelijk gebied. In de regio moeten windmolens, zonnevelden, woningbouw en natuurontwikkeling allemaal een plaats krijgen. De keuzes die onze gemeenteraad gaat maken bij die dilemma’s zullen bepalend zijn hoe de gemeente Rheden er op lange termijn uit gaat zien. Wat het CDA betreft hebben de inwoners van Laag-Soeren prachtig laten zien wat ons logische vertrekpunt is. Wij gaan er in ieder geval voor dat Rheden het groene hart wordt van de Veluwezoom!

Peter Paul Geelen