Dinsdag 27 juni debatteerde de Tweede Kamer over over luchtvaart. Een belangrijk onderdeel van het debat over de toekomst van de luchtvaart zijn de aanvliegroutes voor Schiphol. Het kabinet stelt voor de indeling van het luchtruim te veranderen en daarbij een vierde route naar Schiphol mogelijk te maken. Die herziening is wat het CDA betreft nodig, maar zoals de vierde aanvliegroute nu in conceot wordt uitgetekend is die onacceptabel. Door de lage hoogte waarop vliegtuigen aankomen zorgt de route voor onevenredig veel overlast, met name in Utrecht en Gelderland. Volgens CDA Tweede Kamerlid zijn er alternatieven mogelijk die voor veel minder overlast zorgen. Bijvoorbeeld door langer op hogere hoogte te vliegen en pas later de daling in te zetten.

Tijdens het debat heeft Harmen Krul daarom afgedwongen dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat de definitieve vierde aanvliegroute voorlegt aan de Tweede Kamer. Daarmee krijgt de Tweede Kamer de mogelijkheid om iets te vinden van de aanvliegroute, als deze niet voldoende is aangepast.