14 juni 2018

CDA over onkruid

Raadslid Peter Henssen stelde artikel 43 vragen aan het college betreffende:

Uitstraling van onze stad, onkruid omissie maaien grasstroken.

Geachte voorzitter,

De CDA fractie Sittard-Geleen is in de afgelopen weken door vele inwoners aangesproken en benaderd met klachten over de zeer slechte staat van de openbare ruimten in onze stad. Boos en met veel ergernis worden berichten en foto’s gestuurd en vraagt men expliciet om niet alleen een plan van aanpak en bijeenkomsten te organiseren maar veel meer om beter bezig te zijn met de uitvoering in de openbare ruimte.

Vragen ex. Art. 43

1.     Bent u het met het CDA eens dat zowel de reacties van de inwoners als de getoonde foto’s een zeer negatieve uitstraling voor onze stad betekenen? Zo ja, wat denkt u hieraan te kunnen doen op de korte en vooral op de lange termijn.? Zo nee, waarom bent u het daarmee niet eens?

2.     Een veelgehoorde en terug kerende klacht is het slecht maaien van de grasperken. Er wordt niet consequent en tijdig gemaaid en niet volgens opgegeven bestek gewerkt. Ook wordt het gras te laat of niet gemaaid en dit heeft beslist niet met weersinvloeden te maken. De controle op het maaien is gewoon niet goed of is er helemaal niet. Kun u aangeven hoe vaak de hoveniers zijn aangesproken - en door wie: de gemeente of de partij waaraan is aanbesteed - op de slechte kwaliteit van maaien? Wat doet u uiteindelijk met de aanbesteding in deze?

3.     Het project “De Tuinman” wordt te pas en te onpas gebruikt alsof dit enorme vruchten afwerpt. In het kader van de burgerparticipatie en wijkgericht werken kan het een goede zaak zijn en geeft het betrokkenheid. Maar de inwoners van onze stad ervaren veel te weinig ondersteuning wanneer men klachten van voornoemde aard meldt via de “buiten beter app”. De reacties van uitvoerende afdelingen nodigen niet uit voor enige betrokkenheid van de burgers. Antwoorden zoals: “We hebben geen mensen” of we kunnen de capaciteit niet aan, doen de inwoners verbazen en roepen felle discussies op die worden geuit aan raad-en burgercommissie leden. Het vertrouwen in een juiste behandeling van de groenvoorziening is geschaad en de burger is teleurgesteld. Hoe kunt u dit probleem op korte termijn oplossen?

Het CDA stelt het op prijs wanneer binnen de daarvoor geldende termijn hierop een passend antwoord wordt gegeven.

Met vriendelijke groet,   Peter Henssen, raadslid