23 november 2018

CDA Sittard-Geleen stemt in met krediet voor ondertunneling van spoorwegondergangen

Raadslid Peter Henssen voerde namens de fractie het woord in de ronde en stelde tevens vragen over veiligheid en mobiliteitsgelden.

Voorzitter,

De CDA-fractie heeft kennisgenomen van de stukken aangaande de voorgenomen ondertunneling van de Raadskuilderweg en Lintjesweg in Sittard-Geleen.

In het verleden heeft voormalig CDA-wethouder Geenen meer dan eens aandacht gevraagd voor veiligere spoorwegovergangen gemeente breed. We zijn dan ook verheugd dat na 5 jaar van voorbereiden en overleg eindelijk de goedkeuring wordt gevraagd, zoals vermeld in het voorstel aan de Raad. Reeds in 2015 heeft de Raad een krediet van 500.000 Euro ter beschikking gesteld. U zult begrijpen dat wij akkoord gaan met het aanvullend krediet van 295.000 Euro in verdere afwachting met een goedkeuring op de begrotingswijziging door de Provincie Limburg.

Voorzitter,

In het kader van veiligheid rondom spoor en spoorwegovergangen stond recent een artikel in de krant aangaande de situatie in de kern van Limbricht. Het CDA zou graag van de wethouder vernemen welk standpunt wij als Gemeente innemen m.b.t. Investeren in snelheid begrensde maatregelen zoals omschreven in het voornoemde artikel.

Voorzitter,

Verleden jaar 19 juni heeft het CDA in de commissie EMSV technische vragen gesteld.

Vraag 13 destijds ging over de afspraak dat de Raad had afgesproken geen projecten op te pakken die niet financieel zijn afgedekt. We hebben toen de vraag gesteld hoe het college hier mee om ging. Als antwoord werd gesteld dat dekking aanwezig was maar dat dit wel consequenties had voor ruimte ten behoeve van mobiliteit. Voorts is aangegeven dat een evaluatie zou plaatsvinden van het mobiliteitsplan. Indien uit de evaluatie bleek dat extra investeringsruimte noodzakelijk was, zou de Raad in positie worden gebracht om een integrale afweging te maken.

Vervolgens zijn in 2017, met de begroting van 2018, mobiliteitsgelden vastgesteld.

Kunt u aangeven:

- Welke gelden zijn nog gereserveerd.

- Wat is het restbedrag en waarvoor is c.q.  zijn deze bestemd.

- Wanneer kunnen we het nieuwe mobiliteitsplan tegemoetzien.

Indien u deze vragen hier niet kunt beantwoorden, dan zien wij de antwoorden graag schriftelijk tegemoet.

Namens CDA-fractie Sittard-Geleen

Raadslid Peter Henssen