10 april 2020

Artikel 43 RVO inzake inzameling oud papier in Sittard-Geleen

Geacht College,

Gisteren (9 april 2020) vernamen wij, dat wethouder Geilen namens de gemeente Sittard-Geleen, aan RWM een dringend verzoek heeft gedaan om na 20 april éénmalig in de hele gemeente het oud papier in te zamelen. Deze inzameling zal echter plaatsvinden zonder participatie van verenigingen en uitgevoerd worden door medewerkers van RWM zelf.

Het CDA is door diverse verenigingen benaderd welke reeds jaren het oud papier in hun dorp of wijk ophalen. Deze maandelijkse activiteit zorgt voor de broodnodige financiële aanvulling van de verenigingskas. Nu ook andere activiteiten, welke geld opleveren voor de verenigingskas, wegvallen als gevolg van maatregelen als gevolg van het Corona-virus, is er de kans dat verenigingen in financiële nood zullen geraken.

Het kabinet zal later deze maand bekend maken, in welke mate de huidige maatregelen aangepast zullen worden. Vanochtend lazen we echter in Dagblad de Limburger, dat de verenigingen in Echt-Susteren wel weer van start mogen gaan met het ophalen van oud papier.
De CDA fractie Sittard-Geleen vraagt zich af waar het verschil is gelegen tussen beide gemeenten als het gaat om het ophalen van oud papier door de verenigingen.

Voor onze gemeente betekent het niet ophalen van oud papier dat de betreffende verenigingen minimaal twee maanden inzamelvergoeding gaan missen. Er ontstaat dus een niet voorzien gat in hun begroting.

De CDA fractie verzoekt u antwoord te geven op de volgende vragen:

1.    Is het mogelijk dat de verenigingen in Sittard-Geleen - net zo als in Echt-Susteren - per direct weer oud papier mogen ophalen? Zo nee, waarom niet?

2.    Herkent u het beeld dat als gevolg van de Corona-pandemie verenigingen financieel geraakt worden?

3.    Herkent u dat verenigingen inkomsten gaan missen wegens het wegvallen van minimaal een tot  twee ophaalrondes oud papier?

4.    Is het college genegen om verenigingen, welke reeds participeren in het ophalen van oud papier, in staat te stellen om bij de ophaalrondes weer te participeren? Zo nee, waarom niet?

5.    Indien dit niet mogelijk is; is het college bereid om het financiële tekort te compenseren? Zo nee, waarom niet?

Gezien de urgentie van bovenstaande kwestie voor de betrokken verenigingen roepen wij u op om deze vragen binnen de reguliere termijn toch spoedig te beantwoorden.

Hoogachtend,
Namens de CDA-fractie Sittard-Geleen,

Roel Salden, burgerraadslid                                     Jos Schlössels, raadslid